چکیده:
اعضای هیئت علمی از عوامل زیر بنایی آموزش عالی هستند که توسعه کیفی آنها تاثیر بسزایی بر عملکرد دانشگاه ها دارد. و توجه به بالندگی اعضای هیئت علمی به عنوان مهم ترین نیروهای متخصص کشور ضرورتی انکارناپذیر است. با توجه به اهمیت علوم پزشکی در تامین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه، و تحولات سریع این علوم در دهه های گذشته، ضرورت توجه به آموزش پزشکی نوین بیش از سایر حوزه ها احساس می شود و توانمندسازی اعضای هیئت علمی به عنوان یک برنامه بنیادی و با رویکردی توسعه ای مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله، ضمن مروری بر تجارب گذشته آموزش و بالندگی اعضای هیئت علمی در علوم پزشکی و تحولاتی که این حوزه روی داده، چشم اندازی از نقش های فردای اعضای هیئت علمی ترسیم شده است. همچنین چهار دهه فعالیت در آموزش و بالندگی اعضای هیئت علمی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، بررسی شده که تجارب آزموده ای را در اختیار مدیران آموزش عالی و سایر دانشگاه های کشور قرار می دهد.
خلاصه ماشینی:
آموزش و بالندگي اعضاي هيئت علمي در دانشگاه هاي علوم پزشکي نگاهي به گذشته ، چشم اندازي از فردا Faculty Development in Universities of Medical Sciences; Review of Yesterday, Vision from Tomorrow تاريخ دريافت مقاله : ٩٠/٠٨/٢٧ تاريخ پذيرش مقاله : ٩١/٠٣/٠٥ زهرا کريميان * دکتر محمود ابوالقاسمي ** اعضاي هيئت علمي از عوامل زيـربنـايي آموزش عالي هستند که توسـعه کيفـي آنهـا تـأثير بسزايي بر عملکرد دانشـگاه هـا دارد.
Teacher Training Center (TTC) مروري بر بيش از ٤ دهه تجربه در آموزش و بالندگي اعضاي هيئت علمي در دانشگاه هاي علوم پزشکي داخل و خارج از کشور مي تواند به عنوان يک نمونه عملي ، تصوير روشني را از يک «ضرورت فراموش شده » در ساير دانشگاه هاي کشور پيش روي مديران و رهبران آموزش عالي قرار دهد.
Glassick سال تحولات مفهومي وبنيادي تأثيرات وپيامدهاي عيني بر آموزش و بالندگي اعضاي هيئت علمي يادگيري مادام العمر گرايش به روش هاي آموزش دانشجو محور يادگيري مبتني بر مسئله آموزش جامعه محور، برنامه درسي اصلي و اختياري حرفه گرايي در آموزش پزشکي پزشکي مبتني بر شواهد آموزش مداوم رشد نظريه هاي يادگيري اجتماعي اعضاي هيئت علمي در نقش يک الگو ١٩٩٠ نهضت دانش پژوهي بوير گسترش پاسخگويي در دانشگاه نهادينه شدن مؤسسات ارزشيابي بيروني تغيير نقش اساتيد به تسهيل کننده و در سطحي متعالي تر به عنوان يک الگو ارزيابي از ديدگاه همکاران و توجه به شيوه هاي حرفه اي و همکارانه توسعه فعاليت هاي پژوهش در آموزش و ترويج فعاليت هاي گروهي ترويج آموزش پزشکي با رويکرد مواجهه زودرس باليني استفاده از شيوه هاي ارزشيابي آموزشي واقعي نظير گسترش مفهوم حرفه گرايي و روش هاي يادداشت روزانه ١، آزمون باليني ساختارمند عيني اخلاق (آسکي )٢، نيمرخ فعاليت ها 3 ٢٠٠٠ پيشرفت هاي فناوري آموزش مبتني بر عملکرد (دانش ، مهارت و نگرش ) توسعه فرهنگي افزايش تنوع و تفاوت هاي فرهنگي توسعه مفاهيم دانش پژوهي توجه به اخلاق در علوم پزشکي شکل گيري و گسترش دانشکده هاي مجازي گسترش مفهوم پاسخگويي بر گرفته از منبع : مک لين و همکاران ، ٢٠٠٨ اما سال هاي ٢٠٠٠ و بعد از آن نيز آموزش علوم پزشکي تغييرات ديگري را پشت سر نهاد.