چکیده:
ميرايي و مرگ به عنوان يكي از موضوعات اساسي و يك حقيقت كه همگان در آن مشتركند از ديرباز تاكنون همواره مورد توجه اديبان و انديشمندان بوده و هست. «غاده السمان» شاعر و نويسنده زن عرب، از يك طرف تحت تاثير انديشه هاي اگزيستانسياليستي و زيستن در فرانسه، مهد اين مكتب و از سوي ديگر متاثر از شكست اعراب از اسرائيل و نيز حضور در لبنان در زمان جنگ هاي داخلي آن كشور و هم چنين برخورداري از روحيه اديبانه و ظريف و ژرفانگر خود، متاثر از تجربه تلخ حوادث گزنده، و از جمله مرگ است. مرگ توانسته است تصوير خود را بر ذهن و زبان او مسلط كرده و در جاي جاي آثار وي متبلور شود، به گونه اي كه مي توان گفت بيشتر شخصيت هاي داستان هاي «غاده» به نوعي با مرگ در ارتباط اند. مرگ در انديشه غاده السمان در زندگي مردماني كه درشعله هاي سركش جنگ ها و خونريزي ها مي زيند، اما روحشان دير بازيست كه مرده است و نيز در زندگي فرهيختگان و اديباني كه به دليل غوطه وري در مشكلات و مسائل زندگي از علم و ادب فاصله گرفته و با روزمرگي و مرگ تدريجي رو به رو هستند ترسيم مي گردد. زندگي از نظر او معنايي عميق دارد. او معتقد است مرگي كه مايه نجات ديگران است مرگ نيست بلكه زندگي واقعي است. مرگِ مرگ است. او شهادت را عين بقا مي داند شهيد نه تنها نمي ميرد بلكه جاودانه مي شود. دسته اي ديگر نيز كه در جدال مرگ و زندگي جانب زندگي را مي گيرند و تسليم مرگ نمي شوند در يك پارادوكس جدي و چالش برانگيز نه تنها مورد تحسين «غاده» بلكه نماينده وي در داستان هايش هستند. و اين نگرش همان عنصري است كه ادب مقاومت را پويا و زنده مي دارد.
“Death” as one of the basic subject and a fact is considered by all contemporary and previous poets and scholars.
Ghaddeh-Samman، an Arab poet and writer، was influenced by the defeat of Arabs from Israel in one hand، and because of his presence in Lebanon Since the civil war in the country was influenced by bad effects of the war in the other hand. Thats why the word “death” overruled its image on the mind and language and it was glittered in his works frequently. so that it can be said that most of characters in Ghaddeh-Samman’s story were somehow related to the death. some of them were dead as a result of awful events and some committed suicide and even others suffered from the spiritual death and the nightmare of death was always dealt with them.
Death in Ghaddeh-Samman viewpoint is “spiritual death” of people lived in turbulent flames of fire، but their soul had been died for a long time. The “daily death” is depicted in the poets’ works who were dealt with the problems of life and were far from the politeness and knowledge. In his viewpoint the death resulted from saving others is not death but is the death of death itself. “Martyrdom” is living itself، not only the martyr doesn’t die but also، he becomes perpetual. Those who in the struggling between death and life act in favor of death are appreciated by Ghaddeh-Samman. He tries to overcome the death by love، will and perseverance which he cherished it in his character champions، and till the last moment- however it is symbolically- he fights with the death.