چکیده:
زندگی از مفاهیم جدید در فضای مدرنیته غربی است که به سرعت مورد اقبال قرار گرفت و خاصیت میان رشته ای یافت. هدف این تحقیق، استخراج الگوی سبک زندگی اسلامی در ابعاد اعتقادی و اخلاقی، با تاکید بر موضوع «نیاز» نسبت به این پدیده است. معادل این واژه در فرهنگ اسلامی، «سیره» می باشد. سبک زندگی برآمده از آموزه های اعتقادی و ارزشی است و بنیاد سبک زندگی اسلامی، علاوه بر اعتقادات که مشتمل بر روح توحید در تمامی شئون زندگی است، شامل امور ارزشی و اخلاقی ثابت است. تعالیم اسلام، دستورالعمل کلی به منظور وصول به سبک زندگی اسلامی را ارائه نموده است. بررسی تعامل دوسویه اجزای مثلث «نیاز، دین، سبک زندگی» نشان می دهد که میان این سه مقوله ترابط و پیوند گسست ناپذیری وجود دارد. روش تحقیق به شیوه توصیفی ـ تحلیلی می باشد
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اینکه مفهوم سبک زندگی از جمله مفاهیم وارداتی و برآمده از دوران مدرنیسم غربی میباشد و بهویژه در حدود چند دهه گذشته رونق بیشتری پیدا کرده است، و از سوی دیگر، دین یک مقوله ثابت و مستمر در تاریخ بشر میباشد، ازاینرو، انطباق و تطابق این دو مقوله نیازمند اهتمام ویژهای نسبت به مفهوم دو واژه و مستلزم رویکرد خاصی است.
بدیهی است انسان موحد در گزینش سبک زندگی خویش یعنی در انتخاب الگو و مدل معینی که ضوابط و معیارهای مشخصی دارد و مشی و سیره زندگی او را تعیین میکند از این حوزه شناختی الهام میگیرد و سعی میکند آن آموزهها را در دستور برنامه زندگی خود نصبالعین حیات فردی و اجتماعیاش قرار دهد.
با توجه به عینی بودن و نمود خارجی داشتن سبک زندگی، این پرسش مطرح میشود که امور نگرشی و اعتقادی چگونه با مصادیق عینی سبک زندگی میتواند مرتبط باشد؟ در پاسخ، باید اذعان نمود که تمامی رفتارهای آدمی ریشه در اعتقادات او دارد و هر نوع عملکردی مبتنی بر نگرش کلی وی به جهان هستی و انسان است.
ازآنرو که محرک اولیه آدمی در تمامی رفتارها و فعالیتها، نیاز است و «هدف انسان در زندگی، رفع نیاز است» (مصباح، 1367، ص 223) و دین نیز تبیینکننده شیوه زندگی یعنی شیوه رفع نیاز است، پس میتوان از تعامل این سه مفهوم اساسی (نیاز، دین و سبک زندگی) به ارتباط دوسویه میان اضلاع این مثلث دست یافت: از جهتی، دین ترسیمکننده سبک زندگی است و از سوی دیگر، سبک زندگی انتخابی فرد هم عامل تأثیرگذاری در تقویت و یا تضعیف دینداری فرد محسوب میشود، همانگونه که مراتب ایمانی افراد در ادیان و مذاهب مختلف یکسان نیست."