چکیده:
دین مبین اسلام دارای نظام ارزشی جامعی است که برای تمامی مراحل و بخشهای زندگی انسان دارای دستورالعملهای ارزشی است. از جمله آنها، زندگی سازمانی انسان است که اسلام در قالب سبک مدیریت اسلامی به بررسی و تبیین رهنمودهای ارزشی برای آن پرداخته است. در اسلام، لازمه حکومت و مدیریت صحیح، نگاه توحیدمحور است؛ یعنی رعایت سمتوسوی الهی در کارها و در نهایت، طراحی برنامهها و کارکردهای سازمانی بهگونهای که رضایت خداوند متعال را جلب نماید. از جمله استلزامات جلب رضایت خداوند و نگاه توحیدمحور در مدیریت سازمان، نگرشی انسانگرایانه در جهت تکریم کرامت نیروی انسانی سازمان است؛ یعنی برای همه ارزش و کرامت و حرمت قایل شدن، و حکومت و مدیریت را برای آنان و در خدمت ایشان دیدن. نظر به اهمیت این موضوع، این مقاله با رویکرد تحلیلی ـ نظری، به بررسی سبک مدیریت مبتنی بر کرامت انسانی، و ویژگیهای آن با توجه به آیات و روایات اسلامی پرداخته و در نهایت، الگویی برای معرفی و بهکارگیری آن در سازمانها ارائه کرده است.
خلاصه ماشینی:
"این آیه، شکوه و گلههای بنیاسرائیل را از مشکلاتی که بعد از قیام حضرت موسی با آن دست به گریبان بودند منعکس میسازد و میگوید: آنها به موسی گفتند: پیش از آنکه تو بیایی ما را آزار میدادند، اکنون هم که آمدهای باز آزارها همچنان ادامه دارد؛ پس کی گشایشی در کار پیدا میشود؟ گویا بنیاسرائیل مثل بسیاری از ما مردم انتظار داشتند که با قیام حضرت موسی یک شبه همه مشکلات حل شود، فرعون از بین برود، فرعونیان نابود شوند و کشور پهناور مصر با تمام ذخایرش در اختیار بنیاسرائیل قرار گیرد، همه اینها از طریق اعجاز، صورت گیرد و گردی هم بهصورت بنیاسرائیل ننشیند؛ ولی حضرت موسی به آنها فهماند با اینکه سرانجام پیروز خواهند شد، اما راه درازی در پیش دارند، و این پیروزی طبق سنت الهی در سایه استقامت و کوشش و تلاش به دست خواهد آمد؛ همانگونه که آیه مورد بحث میفرماید: موسی گفت: امید است پروردگار شما دشمنتان را نابود کند و شما را جانشینان آنها در زمین قرار دهد (مکارم شیرازی و همکاران، 1385، ج 6، ص 312).
به علاوه، با توجه به اینکه عدالت و برابری از جمله موارد بسیار مورد تأکید دین اسلام است و در حفظ کرامت و شأن انسانها بسیار حایز اهمیت است، چنین امری باید بهجد مورد توجه مدیران باشد؛ بهگونهای که با نگاه و برخوردی عادلانه با تمامی زیردستان، جوی عادلانه را در سازمان به وجود آورند و از این طریق، تکریم حرمت و کرامت انسانی زیردستان را عملی سازند."