چکیده:
تحصیلات تکمیلی یکی از مهمترین فعالیتهای اجتماعی زنان است که با استقبال روزافزونی روبهروست. ازآنجاکه این دوران، بیشتر با زندگی مشترک و آغاز مسئولیتهای همسری و مادری زنان همزمان است، اگر میان نقشهای خانوادگی و تحصیلی آنان هماهنگی نباشد، زندگی خانوادهها با مشکلات فراوانی روبهرو خواهد شد. به دلیل جایگاه ارزشمند اخلاق و اثر مستقیم آن بر شئون گوناگون زندگی، با تبیین بایدها و نبایدهای اخلاقی تحصیل زنان، میتوان از بسیاری مشکلات پیشگیری کرد. این پژوهش در نظر دارد به بررسی تحصیل زنان از دیدگاه اخلاقی پرداخته، با بیان اصول و ارزشهای آن، راهکارهایی برای جلوگیری از تعارض میان نقشهای خانوادگی و تحصیلی بانوان ارائه کند. بدین منظور، این نوشتار با رویکردی کاربردی، به تحلیل نظری دادهها پرداخته، سرانجام با اشاره به دو اصل نخستین زندگی زنان، یعنی همسری و مادری، شش راهکار عملی در قالب ارزشهای اخلاقی تحصیل پیشنهاد میدهد.
خلاصه ماشینی:
"ازاینرو، در مقاله حاضر سعی شده است تا با تفکیک سیره مسلمانان با اقسام مختلف کفار با توجه به اصول اسلامی حاکم بر روابط با ملل و ادیان دیگر، این مسئله با استفاده از آیات و روایات و سیره پیامبر صلیاللهعلیهوآله بهصورت عمیقتر و منسجمتری مورد بررسی قرار گیرد.
اصول حاکم بر روابط امت اسلامی با ادیان دیگر در این تحقیق سعی شده است سبک زندگی و سیره پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و امت اسلامی، در ارتباط با ادیان دیگر در حوزه حقوق و قوانین مدنی ادیان آسمانی یا همان حوزه روابط و مناسبات با غیرمسلمانان تبیین و تحلیل شود.
برای تبیین بیشتر بحث، به سیره پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهدر برخورد با دو گروه از اقلیتهای دینی، یعنی یهود و نصارا، بهطور خاص اشاره مینماییم: الف) برخورد پیامبر با یهودیان پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله پس از هجرت و ورود به مدینه، از جمله اقدامات مهمی که انجام داد تنظیم روابط متقابل جامعه اسلامی و اقلیتهای دینی بود که تمام شهروندان دولت اسلامی اعم از مؤمنان، و اهل کتاب را شامل میشد.
بنابراین سبک زندگی و سیره امت اسلامی و پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در حوزه روابط و مناسبات با اهل کتاب غیرمحارب همراه با مسامحه و دعوت به همکاری و صلح بود؛ یعنی برقراری صلح و زندگی مسالمتآمیز با دیگر ملتها از اصول اسلامی در روابط بینالمللی میباشد و این ارتباط بینالمللی زمانی برقرار خواهد شد که برقرارکنندگان ارتباط، به ارزشهای طرف مقابل اهانت نکنند و با حکمت و برهان و جدال احسن به مذاکره بپردازند و بر اشتراکات تکیه نمایند."