چکیده:
در این تحقیق از میان محورهای سه گانه مطالعات تلویزیونی یعنی مخاطبان، محتوای برنامه و نظام تولید (سطح سازمانی)، منظر سوم مورد تاکید قرار گرفته است و با بررسی نظام تولید برنامه های ورزشی در شبکه های سیما، تلاش شده تا معیارها و عوامل اثرگذار و مداخله گر به عنوان بخشی از نظام تولید تبیین گردد. زمینه این بررسی تئوری های مخاطب محور و رسانه محور است که مفاهیمی مانند اصالت رسانه به عنوان منشاء تحول و تغییر، و یا در مقابل دیدگاه مخاطب محور، با اصالت دادن به مخاطب، وجود برنامه های ورزشی را به واسطه پاسخ به نیاز های مخاطب مطرح می کند. روش دستیابی به این مقصود، مطالعه کیفی بود که در آن با کارشناسان رسانه و اساتید مدیریت رسانه در سطوح مختلف، مصاحبه های عمیقی صورت گرفت تا از مجموع آن بتوان به چشم اندازی در حوزه ورزش رسانه ای دست یافت. از مجموع مباحث می توان نتیجه گرفت که شبکه ورزش باید به عنوان بدنه اصلی نظام ورزش رسانه ای (هسته مرکزی ورزش رسانه ای) در بین شبکه های سیما لحاظ شود و سایر شبکه ها باید به عنوان مکمل به فعالیت در حوزه ورزش بپردازند. در این راستا لازم است تا فرصت انتخاب بیشتری به مخاطبان داده شود و شبکه های سیما به دنبال تغییر ذائقه مخاطبان برای آشنایی و علاقه مندسازی رشته های مختلف ورزشی باشند و مجموعه متنوعی از رشته های ورزشی را به جامعه ارائه و عرضه کنند.
This study is focused on production system amoung 3 axis of T.V. Study (audience, content and production). The purposive was recognizing the factors and criteria which have effect on sports production system on Iranian T.V. channels.The analyzing was basis on oriented media and oriented audience theories. The oriented media theories know the media as a main factor in human changes, but oriented audience theorie has emphasized on audience and belive the sports T.V. programs creats for reseon of the audience needs.
The methodology was qualitative and the data were gathered by deep interviewing with media experts. The sampeling was nonrandomized and purposive method and researcher choosed the known persons about sports media experts.
The findings showed which sport T.V. channel can be the core of the sport T.V channels and other T.V. channels can act as a complemension. It was a need to provide more opportunities for choosing sports T.V. programs by audiences. The T.V. channels managers must try to broadcst different sports and change the demands of audiences about sports and programs.