خلاصه ماشینی:
"از آنجا که انسان موضوع تربیتاست و موجودی اثرگذار و اثرپذیر و دارای قدرت اختیار،انتخاب و ارادۀ آزاد است،برای شکوفایی و به فعلیترسیدن قوا و استعدادهای فطریاش،نیاز به تربیت دارد وتنها تربیت دینی است که میتواند نیازهای مختلف او را تأمین کند و زمینۀ تکامل همه جانبه او را به خصوص دربعد معنوی و الهی فراهم نماید.
*بودن امکانات مطلوب رفاهی،شامل نمازخانۀتمیز و شیک،وجود آب گرم در زمستان،بودن وسایلگرمایشی و سرمایشی در نمازخانه؛ *شرکت کردن مسئولان و معلمان مدرسه در نمازجماعت؛ *دادن آموزش عملی نماز در کتب درسی دینی؛برخوردار بودن دبیران دینی از شخصیت و تواناییعلمی و تطبیق داشتن گفتار آنها با عملشان؛ *پرداختن فعالیتهای فوق برنامه و تفریحات وبازدیدها و مورد تشویق قرار گرفتن،به ویژه تشویقهایمعنوی(احترام)؛ *حل شدن تعارضات روحی و روانی دانشآموزانتوسط مشاوران و مربیان مدارس.
برای تبیین کیفیت تعامل خانه و مدرسهمیتوان گفت که در تربیت دینی پنج مرحله به طورطبیعی و به صورت مستمر و منظم سپری میشود کهمیتوان این مراحل را با مراحل رشد به قرار ذیل تطبیق (به تصویر صفحه مراجعه شود)داد و با پشتیبانی دو نهاد فوق الذکر به اهداف مورد نظردست یافت.
کودکی که تا به حال نماز خوانده است و اکنون نیز به اقامۀ نماز ادامه میدهد در این مرحله میخواهد بداند کهنماز چه اثری بر شخصیت او دارد؟در نزد خداوند چه آثاریبر آن مترتب است؟و اصولا چرا باید نماز بخواند؟برای پاسخبه سؤالات نوجوانان،خانواده و مدرسه،علاوه بر معرفی منابعمعتبر و ارائۀ شواهد مستدل و نمونههای مستند(از طریقمعرفی متخصصین متعهد جهت پاسخگویی به سؤالاتو تجزیه و تحلیل مسائل دینی)،لازم است با استفاده ازسخنان بزرگان اندیشه و فرهنگ اسلامی که در ادبیاتغنی فارسی موجود است و داستانهایی که در فرهنگما وجود دارد و اشعار ارزشمند سعدی،مولوی،حافظ و..."