خلاصه ماشینی:
"VK}تدوین کتاب درسی تاریخ در نگاه اولکار سادهای است؛اما لایههای زیرین آن،ظرافتها و پیچیدگیهایی دارد که بدونتوجه به آنها کار دشوار میشود و در برنامهآموزشی پذیرش لازم را نمییابد.
امادرسها و متنهای آموزشی تاریخ مخاطبانسهگانهای دارند که سطح دانش تاریخی،نگاهآنان به درس تاریخ و دغدغهها و انتظاراتشانمتفاوت است.
تصویرها،نقشهها و عکسهایمتناسب و نقاشیهای تاریخی هنرمندانه،دروازههای ورود ذهنی دانشآموزان بهگذشته و داستان تمدنهای بشری و درکتحولات بزرگ تاریخ زندگی انسان هستند.
مؤلف یا نویسندۀ کتابهای درسیتاریخ باید این انتظارات سهگانه و ایندیدگاههای متفاوت را چندان به هم نزدیککند که در صورت نهایی متن تألیف شدهمورد پذیرش و احترام هرسه مخاطب قرارگیرد.
همانطور که انتظار نمیرود،نویسندۀ کتابهای بینش دینی در مقام یکمورخ به بررسی موضوع بپردازد،در تاریخنیز نباید خرده گرفت که چرا مؤلف کتابدرسی تاریخ،مانند متکلم دینی به طرح وبسط موضوع نپرداخته است.
درس تاریخ نباید به گونهای تدوین شودکه موجب احساس حقارت در دانشآموزانشود،تا نوجوان،سرافکنده به گذشتۀ تاریخیخود ننگرد.
در این نگاه وقایع تاریخی: *اصالت خود را از دست میدهند."