چکیده:
با هدف تعیین نقش واسطهای روانبنههای شناختی سازشنایافته در ارتباط با فرایند و محتوای خانواده و شیوههای مقابله با تعارض، 400 نفر (240 دختر و 160 پسر) از دانش آموزان دبیرستانی شهر شیراز به روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به سیاهه تعارض سازمانی (رحیم و مگنر، 1995)، پرسشنامه روانبنههای یانگ (1994) و مقیاس فرایند و محتوای خانواده (سامانی، 1387) پاسخ دادند. نتایج آزمون همبستگی نشان دادند بین طرحوارههای شناختی و مؤلفههای محتوای خانواده (به استثنای دیگرجهتمندی با فضای زندگی و منابع مالی) و مؤلفههای فرایند خانواده (به استثنای باورهای مذهبی) رابطه منفی معنادار و بین شیوههای حل تعارض با والدین و مؤلفههای فرایند خانواده (به استثنای باورهای مذهبی) رابطه مثبت معنادار وجود دارد. شاخص برازندگی مدلها در تحلیل مسیر نشان داد که مدلهای مفروض با متغیر مستقل محتوای خانواده در رابطه با شیوههای حل تعارض با مادر (به استثنای شیوه سلطهگرایانه) و شیوه حل تعارض با پدر (به استثنای شیوه ائتلافگرایانه، سلطهگرایانه و سازشگرایانه) همگی تأئید شدند.
خلاصه ماشینی:
"نقش واسطهای روانبنههای شناختی در ارتباط با فرایند و محتوای خانواده و شیوههای مقابله با تعارض The Mediating Role of Cognitive Schemas in the Relationship between Family Process and Content with Coping Strategy Styles ایران جلالی کارشناسارشد روانشناسی عمومی دکتر سیروس سروقد استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت Sirus Sarvghad, PhD Islamic Azad University Marvdasht Branch Iran Jalali MA in Psychology دکتر سیامک سامانی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت Siamak Samani, PhD Islamic Azad University Marvdasht Branch چکیده واژههای کلیدی: n order to determine the mediating role of maladaptive cognitive schemas as related to family process and content and strategies for coping with parent-child conflict, 400 high school students (240 females, 160 males) in Shiraz city during the academic year of 2011-2012 were selected by multistage cluster sampling method and responded to the Organizational Conflict Inventory (ROCI-II; Rahim & Magner, 1995), Schema Questionnaire-Short Form (Young, 1999) and Family Process and Content Scale (Samani, 2009).
102 Subscription Form کیفیت روابط مادر- کودک و نشانگان اضطرابی در کودکان پیشدبستانی دکتر محمدکریم خداپناهی، دکتر سعید قنبری، حسین نادعلی، پریسا سیدموسوی 5 کمالگرایی و اضطراب رقابتی در ورزشکاران دکتر محمدعلی بشارت، سیده اسماء حسینی 15 ویژگیهای روانسنجی مقیاس هوش سیال کتل در دانشآموزان تیزهوش مرضیه رحمانی، دکتر حیدرعلی هومن، عمادالدین احمدیسرتختی 27 اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر ابعاد ادراک شایستگی دانشآموزان اسلام بهادرمطلق، دکتر یوسفعلی عطاری، غلام بهادرمطلق 39 ارزیابی تحولی کیفیت روابط نوجوانان با دوستان عادله صمیمی، دکتر علی مظاهری، دکتر محمود حیدری 47 تابآوری روانشناختی و انگیزش درونی- بیرونی: نقش واسطهای خودکارآمدی مرضیه قاسم، دکتر مسعود حسینچاری 61 رابطه خودکارآمدی، برانگیختگی و مهارتهای اجتماعی با سوءمصرف مواد دکتر رضا میرمهدی، نرگس کریمی 73 نقش واسطهای روانبنههای شناختی در ارتباط با فرایند و محتوای خانواده و شیوههای مقابله با تعارض ایران جلالی، دکتر سیروس سروقد، دکتر سیامک سامانی 83 و سایر بخشها"