خلاصه ماشینی:
"بدین ترتیب تولید واقعی لاستیک در کشور از میزان 34 هزارتن در اوایل انقلاب به میزان 4/172 هزارتن در سال1380 و 210 هزار تن در سال 1384 افزایش یافته و این در حالی است که به نظر اکثر دستاندرکاران این صنعت، ظرفیت نصب شده ماشینآلات و تجهیزات لاستیک در کشور، در حال حاضر دارای توان بیش از 261 هزارتن در سال برای انواع تایر است (ظرفیت اسمی و توان بالقوه تولید واحدهای تولیدی لاستیک درکشور 261 هزارتن در سال است.
) تعرفههای گمرکی واردات انواع تایر خودرو با آغاز برنامه سوم توسعه کشور و برداشته شدن موانع غیرتعرفهای برای بسیاری از کالاها از جمله لاستیک (تیوپ و تایر) انتظار میرفت که تعرفههای در نظر گرفته شده بهگونهای باشد که بتواند از سرمایهگذاری انجام شده در این صنعت به بهترین شکل بهرهبرداری کند و پس از دستیابی به حداکثر ظرفیت و توان بازپرداخت سرمایهگذاریها با کاهش تعرفه، فضای رقابتی منطقیتری را پیش روی این صنعت قرار دهد.
خلاصه اهم مشکلات این صنعت به شرح زیر است: الف: تولیدکنندگان: بالا بودن تعرفه واردات مواد اولیه، پایین بودن کیفیت مواد اولیه داخلی، افزایش نامتعادل و مداوم قیمت مواد اولیه وارداتی و تولید داخلی، کمبود نقدینگی برخی از تایرسازان، ورود بیرویه تایرهای بیکیفیت خارجی، هزینههای سنگین مالیاتی و عوارض، بالا بودن بهره بانکی، فرسودگی ماشینآلات و قدیمی بودن فناوری، نبود سیاستگذاری راهبردی در صنعت تایر کشور، عدم تطابق فناوری و مصرف تولیدات بالادستی و پایین دستی (خودرو تایر)، لزوم تغییر سریع فناوری تایر خودروهای مصرفی از بایاس به رادیال و هزینه بالای تغییر فناوری."