خلاصة:
در سالیان اخیر، رقابت بین بانکهای مختلف برای جذب مشتری افزایش قابل توجهی داشته است و
استفاده از شیوههای مختلف برای جذب مشتری، نقش تعیینکنندهای در جذب سپردههای مشتریان داشته است. روابط عمومی بانک در این عرصه نقش چشمگیری و قابل توجهی دارد. از این رو هدف از این
مقاله، بررسی نقش اطلاع رسانی روابط عمومی بانک بر جذب مشتری می باشد. روابط عمومی علمی
است که آغشته به هنر و در عصر ارتباطات و اطلاعات به عنوان یک ضرورت انکار ناپذیر تلقی میشود
هر چند که علی رغم بیش از دو دهه فعالیتهای چشمگیر علمی و تصویب مقرراتی که ناظر بر ایجاد و
تقویت روابط عمومی بوده است هنوز هنر هشتم به عنوان یک کار لوکس و تشریفاتی در بسیاری از
سازمانها ایفای نقش میکند؛ اما گامهای مهمی برای حرکت در یک مسیر رو به کمال بر توسعه نهاد
روابط عمومی برداشته شده است که به نظر میرسد اگر خلآءهای قانونی موجود نیز برطرف شود و
درک صحیحی از روابط عمومی همراه با تصویب شرح وظایف و ساختار جدید سازمانی ایجاد شود
میتواند دوره طلایی روابط عمومی را در کشور رقم زند و نوید بخش تحولی اساسی در این حرفه
باشد.
ملخص الجهاز:
"مهمترین ویژگیهای الگوی اطلاع رسانی عمومی شامل موارد زیر است (همان ، ٣٠): ــ این الگو از اوایل قرن ١٩ رواج پیدا کرد؛ ــ در این الگو، فعالیت های روابط عمومی یک سویه است و فقط منافع سازمان را مورد توجه قرار میدهد، در واقع روابط عمومی مدیریت مدار است ؛ ــ مخاطب منفعل تلقی میشود؛ ــ روابط عمومی مهمترین وظیفه خود را "نشراطلاعات " میداند و ضرورت ارائه اطلاعات به مردم ، به رسمیت شناخته میشود؛ ــ حذف اطلاعات ناخوشایند و انعکاس اطلاعات خوشایند مدنظر است ؛ ــ بر ایفای نقش های نمایشی و اظهاری در واقع اطلاع رسانی تاکید میشود؛ ــ نقش کارشناسان روابط عمومی، تسهیل گری ارتباطات بین سازمان و گروه های مخاطب است ؛ ــ به حقیقی بودن اطلاعات توجه میشود و تحقیق فقط برای کسب اطمینان از رسیدن مطلب به مخاطب و فهم آن است ؛ ــ ماهیت ارتباط ، مبتنی بر راهبرد آمرانه و سلط آمیز است ؛ ــ ارزیابی اثربخشی اثر مد نظر نیست ؛ ــ توجه به اخلاق در حد حقیقی بودن اطلاعات مطرح است ."