خلاصة:
در دنیای کسبوکار امروز، سازمانها و شرکتهایی وجود دارند که شهرت و آوازه آنها مرهون نام و برند مدیران و رهبران آنها است. در واقع مدیران و رهبران این شرکتها در حوزه کسبوکار خود، از شیوههای خاصی برای مدیریت این شرکتها استفاده میکنند که سبک رهبری آنها را به یک برند مبدل ساخته است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای اثرگذار برند رهبری انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر روش آمیخته، بر مبنای پژوهشهای کیفی و کمی و از نوع پژوهش قیاسی استقرایی استکه از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش خبرگان هستند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل کفایت نظری 30 نفر از آنان بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمیپرسشنامه بود که روایی و پایایی آنها به ترتیب با استفاده از شاخص روایی محتوای نسبی و آزمون کاپای کوهن و روایی محتوایی و پایایی آزمون مجدد تائید شد. دادههای کیفی با نرمافزار اتلستی و روش کدگذاری و دادههای کمی با روش دلفی فازی تحلیل شدند. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی مهمترین مؤلفههای اثرگذار برند رهبری و تعیین اولویت آنهاست. نتایج حاکی از آن هست که سرمایه رهبری، تفکر راهبردی، مهارت حل مسئله، تفکر جانبی و خلاق، مهارت درک و فهم مسائل سازمانی و هوش هیجانی رهبر جزو مهمترین مؤلفههای اثرگذار بر برند رهبری هستند.
In today's business world, there are organizations and companies that owe their reputation to the names and brands of their managers and leaders. In fact, the managers and leaders of these companies in the field of their businesses, use special methods to manage the companies, which have turned their leadership style into a brand. Therefore, the present study was conducted with the aim of identifying the key factors in promoting leadership brand. This research is a mixed method, based on qualitative and quantitative and inductive- deductive research. It is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of nature and method. The statistical population of the study are experts among which the sample members were selected using purposive sampling method based on the principle of theoretical adequacy. The data collection tool was interview in the qualitative part and questionnaire in the quantitative part. The validity and reliability were confirmed by using the relative content validity index and Cohen's kappa test and the content validity and reliability were retested, respectively. Qualitative data were analyzed by Atlas software and coding method and quantitative data were analyzed by fuzzy Delphi method. The results of the research include identifying the most important factors in promoting the leadership brand and determining their priorities. The results showed that the most important factors in promoting leadership brand are leadership capital, strategic thinking, problem solving skills, lateral and creative thinking, comprehension skills of organizational issues and leadership emotional intelligence.
ملخص الجهاز:
در واقـع ، برنـد رهبـري بيـانگر سـبک و سـياق و شــيوه اي اســت کــه برخــي مــديران و رهبــران از آن بــراي مــديريت و رهبــري ســازمان خــود اســتفاده مــيکننــد (اولــريــچ و اســمال وود٢٠٠٧،٢؛ بــه نقــل از حيــدرزاده و همکــاران ، ١٣٩١).
برنــد رهبــري يــک شــيوه خــاص مــديريت و رهبـري ســازمان اسـت کــه در انحصـار برخــي رهبـران اســت ، بـه طــوريکــه آن افـراد بـا اسـتفاده از ايـن سـبک و سـياق ، بـراي سـبک رهبـري خـود يـک برنـد خلق کرده اند.
مسـئله اي کـه انجـام پژوهش حاضـر را توجيـه مـيسـازد، آن اسـت کـه مـديران و رهبـران سـازمان هـا شرکت هاي داخلـي کشـور هـيچ گـاه در سـاختن برنـد رهبـري موفـق نبـوده انـد و هــيچ مــدير و شــرکت و ســازمان داخلــي وجــود نــدارد کــه در دنيــاي مــديريت امــروز شــناخته شــده باشــد و ســبک مــديريت و رهبــري آن هــا بــه صــورت برنــد رهبري بـراي همگـان شـناخته شـده باشـد.
مهم تـرين مؤلفـه هـاي ارتقـاء دهنـده برنـد رهبـري در سـازمان هـا و شرکت هاي داخلي کشور کدم اند؟ ٢-٣-پيشينه پژوهش شــمس و همکــاران (١٣٩٠) در پژوهشــي بــه بررســي رابطــه برنــد رهبــري بـا تعهـد سـازماني در شـرکت ايـز ايـران انجـام دادنـد.
Literature Review on Leadershio, Leadership Theories, Style and Leader sip Devel Opment, International Journal of Research in Business Management, 6 (6), pp: 13-24.
(2008), Book Review: Leadership Brand: Developing Customer-focused Leaders to Drive Performance and Build Lasting Value, Journal of Management, 3(2), pp154-169 Muchinsky, P.
Leadership in the organization: A Conceptual Review, International Journal of Management and Human Science 2 (4), pp: 52-59.