خلاصة:
مقدمه: این پژوهش با هدف طراحی مدلی ساختاری برای تبیین نقش میانجیگری تنیدگی تحصیلی در رابطه کیفیت زندگی و کمالگرایی با سبکهای مقابله با استرس در دانشآموزان انجام شد.
روش ها: طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دورهی متوسطه شهر کرمان درسال تحصیلی٩٧-١٣٩۶ تشکیل داد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای ٣۶٧ دانشآموز انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سبکهای مقابله با استرس"CISS" (اندلر و پارکر ، 1990)، تنیدگی تحصیلی ESSA (2011)، کمالگرایی FMPS (فراست، 1990) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی و مدلسازی معادلات ساختاری(SEM) استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که کمالگرایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم با میانجیگری تنیدگی تحصیلی، با سبکهای مقابلهای رابطه معناداری دارد. همچنین 84/0 از اثر کمالگرایی بر سبکهای مقابله با استرس از طریق غیر مستقیم توسط متغیر میانجی تنیدگی تحصیلی تبیین میشود (01/0> p).
نتیجه گیری: براساس نتایج پژوهش کمالگرایی و تنیدگی تحصیلی نقش بسیار مهمی در سبکهای مقابله با استرس دانش آموزان ایفا میکنند و نیاز است در آموزش و پرورش به این متغیرهای مهم توجه ویژه شود.
Introduction: This study aimed to design a structural model for explaining the role of mediation of academic stress in relation to quality of life and perfectionism with stress coping styles in students.
Method: The research was correlational. The statistical population of the study was all students of Kerman high school in the academic year of 1997-39. 367 students were selected through multistage random sampling method. Data were collected using CISS Stress Questionnaire (Endler & Parker, 1990), ESSA (2011), Educational Stress (FMPS) perfectionism (Frost, 1990). Descriptive statistics and structural equation modeling (SEM) were used to analyze the data.
Results: The results of this study showed that perfectionism has a direct and indirect relationship with the mediator of academic stress, with coping styles. Also, 0.84 of the effect of perfectionism on stress coping styles is indirectly explained by the median of educational stress (p
Conclusion: Based on the results of the research, perfectionism and academic stress play a very important role in the styles of coping with stress in students and it is necessary to pay attention to these important variables in education.