چکیده:
این پژوهش با هدف شناسایی انگیزانندههای موثر بر تسریع روند پیادهسازی مدیریت دانش در شرکت پالایش نفت اصفهان انجام شد. روش تحقیق حاضر توصیفی - پیمایشی و جامعه پژوهش آن تمام مدیران و کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان با تحصیلات دیپلم و بالاتر (٢٤٥٤ نفر) بود. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونه گیری کوکران استفاده، و تعداد ٣٦٨ نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. برای شناسایی انگیزانندهها ابتدا عوامل موثر بر پیادهسازی مدیریت دانش سازمانی ، سپس نظریات انگیزشی و مطالعات پژوهشگران در مورد انگیزانندهها بررسی شد و عوامل اولیه انگیزانندهها استخراج گردید. در آخر با بحث و تبادلنظر با اساتید، استفاده از نظرات دانشمندان و تحلیل دادههای حاصل از پرسش نامه ، انگیزانندههای تاثیرگذار بر روند پیادهسازی مدیریت دانش شناسایی شد. به منظور پایایی پرسش نامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن ٠/٩٤ به دست آمد. یافته های پژوهش نشان داد تمام انگیزانندههای درونی و بیرونی شناساییشده، بر پیادهسازی مدیریت دانش تاثیر دارند و میزان تاثیر این انگیزانندهها بیش ازحد متوسط است . نتایج نشان داد که انگیزانندههای درونی «میل به کسب پیشرفت و برتری ، هدفمند بودن، علاقه مندی به شغل ، میل به کارگروهی ، اعتمادبه نفس ، احساس وظیفه شناسی ، نیاز به امنیت و اعتماد و صداقت بین کارکنان» و انگیزانندههای بیرونی «مشوقهای سازمانی ، رعایت عدالت در سازمان، تفویض اختیار، روابط با مدیران، روابط با همکاران ، تجهیزات و فناوری اطلاعات، نحوه ارزشیابی کارکنان و خط مشی و سیاست های سازمان»، انگیزانندههای درونی و بیرونی تاثیرگذار بر روند پیادهسازی مدیریت دانش هستند.
خلاصه ماشینی:
در جدول(٢) نام تعدادی از این محققان آورده شده است : جدول (٢): دانشمندان و انگیزانندههای درونی و بیرونی دانشمندانومحققان تقسیم بندی انگیزانندهها (درونی) (بیرونی) لین ١ (٢٠٠٧)* اثربخشی افراد و لذت بردن از کمک به دیگران پاداشهای سازمانی مورد انتظار و منافع متقابل واردل ٢ (٢٠٠٨) علاقه مندی به شغل ، اطمینان، نیاز به امنیت ، میل به پیشرفت و برتری، صداقت ، وظیفه شناسی و حمایت شدن در کارگروهی حقوق خوب، مقررات کار، بازخورد از کار و ارتباط با مدیران کروز، پرز و کانترو٣ *(2009) اعتماد به نفس ، خودکارآمدی، صداقت و میل به کارگروهی مشوقهای قوی سازمانی، ارزشیابی کارکنان برای ارتقاء و داشتن خط مشی و ثبات داخلی 1- Lin 2- Wardell 3- Cruz, Perez, & Cantero دانشندان حققان تقسیم بندی انگیزانندهها م و م (درونی) (بیرونی) نجف بیگی، صرافیزاده و طاهری لاری *(1390) تقویت وجدانکاری، حس مسئولیت پذیری اجتماعی و ایجاد نظام خودانگیختگی برقراری نظام پاداشدهی، مشوقهای مالی و ایجاد نظام ترفیع و ارتقاء تان و دیگران ١ *(2010) ـــ فرهنگ و خط مشی سازمان، نظام پاداش و تجهیزات و فناوریاطلاعات سنول ٢ (٢٠١١) میل به کسب پیشرفت و برتری، احساس وظیفه شناسی و نیاز به امنیت مشوقهای شغلی مانند قدردانیکردن، رعایت عدالت و روابط با مدیران و همکاران کازونیانو٣ (٢٠١١) جذابیت کار، علاقه مندی به شغل ، نیاز به امنیت و اعتماد به نفس مشوقهای سازمانی مانند شفافیت نظام پاداش و پرداخت پاداشها متناسب با مهارت کارکنان ماوولی و بابانداکو٤ (2011) علاقه مندی به شغل و میل به پیشرفت و ترقی ـــ اولاتوکون و ایرنه نوافور٥ (٢٠١٢)* رضایت و علاقه مندی به شغل ، احساس شایستگی و اعتماد به نفس پاداشهای سازمانی، منافع متقابل در سازمان * این محققان در زمینه شناسایی انگیزانندههای مؤثر در پیادهسازی مدیریت دانش تحقیق نمودهاند.