چکیده:
هدف این مقاله ، بررسی ارتباط بین عرضه کنندگان و مشتریان عمده کالا و خدمات با سیاست تقسیم
سود شرکت ها است. در این مقاله بیان می شود که تأمین کنندگان و مشتریان عمده چگونه بر سیاست
تقسیم سود شرکت ها تأثیر می گذارند. پژوهش حاضر بر مبنای هدف، کاربردی و بر اساس روش، از نوع
توصیفی و همبستگی است. آزمون فرضیه های تحقیق به کمک تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده
از روش حداقل مربعات تلفیقی (PLS) انجام شده است. نمونه آماری مورد بررسی این پژوهش شامل 99
شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. یافته ها حاکی از آن است که چنانچه شرکت خرید
عمده داشته باشد، به عبارتی مواد اولیه خود را به صورت عمده خریداری نماید، توانایی توزیع سود نقدی
کمتری دارد و بالعکس چنانچه دارای مشتریان عمده باشد و فروش محصولاتش را به صورت عمده انجام
دهد، می تواند به صورت مستمر و سالانه به توزیع سود پرداخته و نیاز سهامداران خود را برآورده سازد
The purpose of this study is to evaluate the relationship between principal suppliers and customers for goods and services with the firms dividend policy. In this paper we will describe how major suppliers and customers affect corporate dividend policy. The present research based on objective, Practical, and based on method is descriptive and correlation. The test of research hypotheses have been done with multiple regression analysis by using the method of panel least square (PLS). Statistical sample considered in this research consists of 99 companies of among the list of Accepted Companies in Tehran Stock Exchange. The Research findings reveals that if company has bulk buying, in other words, purchase the own raw materials in bulk, has the ability to distribute lower cash dividends and conversely, if has major customers, and carry out the own products sales in bulk, can be basis continuous and annual to the distribution of profits to pay and satisfy the own shareholders' need
خلاصه ماشینی:
جدول ٤- نتایج حاصل از آزمون های آماری فرضیه فرعی ٢-١ DR =α +α BIGSALL+αlnTA+α MTB+α ROA+αlev+α SG+αCFR+αln(1+Age)+ε1 0 1 2 3 4 5 6 7 8 متغیرهای توضیحی ضریب آماره t سطح معناداری ضریب ثابت 0/106 3/777 0/0000 فروش عمده 0/162 4/303 0/0000 اندازه شرکت -0/062 -3/013 0/0000 نسبت ارزش بازار به دفتری -0/127 -4/109 0/0000 بازده دارایی 0/184 3/105 0/0491 ساختار سرمایه -0/0052 -2/466 0/0371 نرخ رشد فروش -0/0821 -3/006 0/0218 ریسک جریان وجوه نقد 0/0312 3/018 0/0025 سن شرکت -0/0173 -0/019 0/069 ضریب تعیین تعدیل شده ٠/٧٥ آماره F ٧/٦١٨ سطح معناداری ٠/٠٠٢٣ F لیمر ٠/١٠٩ آماره دوربین واتسون ٢/٤١٧ 4/204 VIF منبع : یافته های پژوهشگر همان طور که مشاهده می شود، مقدار آماره F (٧/٦١٨) و سطح معنی داری مربوط به آن (٠/٠٠٢٣)، نشان می دهد که در سطح اطمینان ٩٥%، مدل رگرسیون مربوط به درصد تقسیم سود و مشتریان عمده مواد و کالا معنی دار است .
Eric, (2012), " Corporate Suppliers and Customers and Accounting Conservatism", Journal of Accounting and Economics, Vol. 53, PP.
Itzkowitz,Jennifer, (2013), " Customers and Cash: How Relationships Affect Suppliers' Cash Holdings", Journal of Corporate Finance,Vol. 19, PP.
; Shahrur, H, (2007), "Corporate Capital Structure and the Characteristics of Suppliers and Customers", Journal of Financial Economics,Vol. 83, PP.
25) Wang, Jin, (2012)," Do Firms' Relationships with Principal Customers/Suppliers Affect Shareholders' Income?", Journal of Corporate Finance,Vol. 18, PP.