چکیده:
هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد یکی از مراکز فرماندهی نیروی انتظامی با استفاده از
مدل تعالی سازمانی EFQM است پژوهش حاضر در حوزه پژوهشهای توصیفی کاربردی قرار می گیرد
جامعه آماری شامل کارکنان و فرماندهان یکی از مراکز فرماندهی نیروی انتظامی است که به شیوه
نمونهگیری تصادفی تعداد 110 نفر از آنان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه و پرسشنامه است. روایی پرسشنامه مورد استفاده توسط آزمون KMO و پایایی پرسشنامه توسط آزمون آلفای کرونباخ (0/96 برای کل پرسشنامه) بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارهای Spss22 و22 Amos انجام گرفت. بررسی اطلاعات توصیفی نمونه های مورد مطالعه نشان میدهد بیشتر افراد مورد مطالعه در محدوده سنی 26 تا 30 سال، دارای سابقه
خدمتی 11 تا 15 سال و تحصیلات کارشناسی هستند. نتایج ارزیابی معیارهای توانمندساز مدل تعالی سازمانی نشان میدهد که فرایندها دارای بیشترین امتیاز (معادل 8/72 از از 140 امتیاز مطلوب) و خط مشی و راهبرد دارای کمترین امتیاز (معادل 44/8 از 80 امتیاز مطلوب) هستند. از سوی دیگر، ارزیابی معیارهای نتایج مدل تعالی سازمانی نشان میدهد نتایج مشتریان دارای بیشترین امتیاز (معادل با 106 از 200 امتیاز مطلوب) و نتایج جامعه دارای کمترین امتیاز ( معادل 28/1 از 28 از 60 امتیاز مطلوب) است. در مجموع، امتیازات توانمندسازها معادل با 274/5 نتایج معادل یا 255/7 و امتیاز کل معادل با 530/2 است. امتیاز کل به دست آمده نشان میدهد سازمان مورد مطالعه در جایگاه متوسطی به لحاظ تعالی سازمانی قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
مفهومی که به کیفیت جامع ١١ اشاره می کند و توسط برنامه ها، فعالیت ها و 1- Yang 2- Stefanatos 3- Bergeron 4- Αnastasiadou & Giossi 5 Terzidis &Georgakis 6- Mouza-Lazaridi 7- Wright & McMahan 8- Way & Johnson 9- Viswesvaran & Ones 10- Bonomo & Pasternak 11- Total Quality اقدامهایی که اجرای چشم انداز و ماموریت سازمان را تسهیل میکنند، پشتیبانی می شود.
بولیوسار و همکاران ١٢(٢٠٠٩) "معیار فرایندها" را به بخش خاصی از مدل EFQM متعلق میدانند که مربوط به روشها و کارکردهای ارتقای بهرهوری در سازمان است که 1- Karvounis & Georgakellos 2- Lynch 3- Hill 4- Patrinos 5- Van Horne 6- Lumby & Jones 7- Fanariotis 8- Werther & Chandler 9- Davis 10- McIntosh 11- Martin-Castilla 12- Bou-Llusar et al.
جدول (٣)- امتیازات مربوط به ابعاد فرایندها ارزیابی/ میانگین امتیاز سقف امتیاز فاصله تا ردیف معیار رویکرد جاریسازی اصلاح اکتسابی امتیاز وزنی مطلوب ١ رهبری %72 %64 %37 0/57 57/7 100 42/3 خط مشی و 35/2 44/8 80 0/56 %32 %57 %79 2 راهبرد ٣ کارکنان %74 %61 %27 0/54 48/6 90 41/4 ٤ مشارکت و منابع ٧٧% %58 %34 0/56 90 50/7 39/3 ٥ فرایندها %78 %49 %29 0/52 72/8 140 67/2 جمع امتیازات 225/4 274/5 500 - - - - توانمندسازها امتیازهای به دست آمده از عملکرد کلی کارکنان در مرکز فرماندهی مورد بررسی در سنجش با مدل تعالی سازمانی در زمینه عوامل توانمندسازها نشان داد این عوامل با کسب ٣٦٧/٤١٢٧ امتیاز از مجموع ٥٠٠ امتیاز کل توانمندسازها، ٧٣ درصد از کل امتیاز را کسب کردهاند؛ بنابراین ، میتوان بیان کرد امتیاز توانمندسازها بالاتر از حد متوسط (امتیاز ٢٥٠) است .