چکیده:
بازار بیمه انگلستان علاوه بر بهرهمندی از سیستمها و مکانیزمهای پیشرفته از لحاظ محتوا و فرایند فعالیت،سیستم نظارتی کارامد و پویایی نیز دارد.بررسی کارکردها و عناصر این سیستم میتواند یافتههای ارزشمندی در اختیار صنعت بیمه کشور قرار دهد.مقاله حاضر ابتدا تاریخچه و ساختار صنعت بیمه انگلستان را بررسی میکند.در ادامه نحوه نظارت بر صنعت بیمه،الگوهای مورد اتفاده و سازمانهای موثر در این حوزه مطالعه و در نهایت راهکرهایی با عنایت به تجربیات کشور انگلستان در حوزه نظارتی صنعت بیمه ارائه میشود.نتایج مقاله حاضر نشان میدهد که پارادایم نظارت در کشور انگلستان،فراتر از عاملی جهت کنترل به ابزاری برای توسعه و محرک رقابت در صنعت بیمه این کشور تبدیل شده است.لذا به نظر میرسد که تغییر دیدگاههای موجود در زمینه نظارت فقدان و قوانین و مقررات ضروری(امضای الکترونیکی،کپی رایت و...)، فراگیر نبودن استفاده از اینترنت و دسترس محدود به آن و وجود نگرش سنتی حاکم بر فرهنگ سازمانی از جمله موانع بازدارنده پیادهسازی تجارت الکترونیکی در این شرکتها ارزیابی شده است.بخشهای بازاریابی و فروش به همراه بخش تحقیق و توسعه (RD) پتانسیلهای خوبی برای بهرهگیری از تجارت الکترونیکی دارد و از طرف دیگر بیمههای اتوموبیل باربری،عمر و اشخاص قابلیت بیشتری برای عرضه به صورت«برخط» دارند.در نهایت(با پیش فرض به کار گرفتن تجارت الکترونیکی)بیمهگران ایرانی منافع و مزایای زیر را متصور شدهاند:بهبود وجهه (image) شرکت به عنوان یک شرکت پیشتاز و مدرن،تسهیل همکاری و انتقال دانش میان ذینفعان(سهامداران،نمایندگیها و کارگزاریها)،کاهش هزینههای سرمایهگذاری مورد نیاز برای ایجاد و گسترش شبکه نمایندگیها،کاهش هزینههای تمام شده برای عرضه محصولات/خدمات و گسترش و کسب و کار با حذف محدودیتهای جغرافیایی.
خلاصه ماشینی:
ماتریس انتظارات بیمهگر و گروههای ذینفع (به تصویر صفحه مراجعه شود) FSA در استراتژیهای خود بر این باور است که به همان نسبت به بیمهگذاران و سایر فعالان عرصه صنعت بیمه انتظاراتی از مؤسسات بیمه دارند،بیمهگران نیز متقابلا توقعات چندی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد.
دلیل این امر آن است که FSA به این نتیجه رسیده است که با گسترش روزافزون صنعت بیمه در این کشور و بین المللی شدن این صنعت،نظارت آن هم به صورت گسترده و فراگیر مقدور نیست،لذا در مرحله اول باید از طریق ارزیابی نقاط قوت و ضعف و تحمیل فرصتها و تهدیدها، اقدامات با الویت بالاتر شناسایی شود تا انرژی و تمرکز سازمان بر این فعالیتهای مهم قرار گیرد.
لذا مفروضات و رویههای عملیاتی شرکت باید حتی المقدور برای همه شرکتهای بیمه مورد نظارت یکسان باشد در ارزیابی کیفیت افشای اطلاعات از سوی شرکتهای بیمه انگلستان 7 عامل زیر مورد نظر ناظرین قرار میگیرد: نمودار 4:نظارت بر کیفیت افشای اطالعات شرکتهای بیمه (به تصویر صفحه مراجعه شود) 5.
بسته به نوع رژیم نظارتی که FSA ممکن است اعمال کند،در عمل این نظارت ممکن است به یکی از اشکال زیر تجلی یابد: الف)برقراری سیستم آموزش و رقابت ب)برقراری رژیم افشاگری پ)به کار گرفتن راهکار گفتمان ت)نظام جبران خسارت و ضمانتی در صورت بروز خطا(ویلسدون،2003)رویکرد مبتنی بر ریسک:الگوی آینده نظارت در صنعت بیمه انگلستان تغییرات گسترده در نیازها و ویژگیهای مصرفکنندگان به همراه افزایش رقابت جهانی در صنعت بیمه،متولیان امور بیمهای انگلستان را با چالشهای جدیدی مواجه کرده است.