چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین نیازهای غالب با عملکرد آموزشی مدرسان دانشگاه علوم انتظامی امین است. روش پژوهش توصیفی (همبستگی) است. جامعه آماری در این پژوهش، مدرسان دانشگاه علوم انتظامی امین در سال 1395 است. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان (120 نفر) از مدرسان شامل 100نفر مرد و 20 نفر زن است که به شیوه نمونهگیری شیوه تصادفی- طبقهای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای نیازهای غالب (محققساخته) و عملکرد آموزشی (محققساخته) در قالب 103 سوال پنجگزینهای (نیازهای غالب) و چهار گزینهای (عملکرد آموزشی) است. از آزمونهای تحلیل رگرسیون چندمتغیره (مدل گامبهگام) و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج بهدست آمده از آزمون همبستگی پیرسون بیانگر رابطهای مثبت و معنادار بین متغیرهای پیشبین (نیازهای: فیزیولوژیکی، ایمنی، اجتماعی، احترام، خودشکوفایی) با متغیر ملاک (عملکرد آموزشی) است. همچنین عملکرد آموزشی مدرسان بر اساس مجموع متغیرهای پیشبین با رگرسیون چندگانه تبیین شد. نتیجه نهایی نشان داد که متغیرهای پیشبین (نیازهای: فیزیولوژیکی، ایمنی، اجتماعی، احترام، خودشکوفایی) قدرت پیشبینی متغیر ملاک (عملکرد آموزشی) را دارند.
خلاصه ماشینی:
با توجه به آن چه بیان شد، این پژوهش به دنبال تبیین رابطه میان نیازهای غالب با عملکرد آموزشی در بین مدرسان دانشگاه علوم انتظامی امین است .
«انگیزش »، عبارت است از حالتی که انسان را به انجام فعالیت ترغیب کند یا انگیزه ، میل به کوشش فراوان در جهت تأمین هدف های سازمان میباشد؛ به گونه ای که این تلاش در جهت ارضای برخی از نیازهای فردی سوق داده شود (رضائیان ، ١٣٦٩: ٢١١).
بر اساس داده های مربوطه ضریب هم بستگی محاسبه شده در سطح ٠٠٥ فرضیه سوم : بین نیاز اجتماعی و عملکرد آموزشی رابطه وجود دارد.
بر اساس داده های جدول مربوطه ضریب هم بستگی محاسبه شده در سطح ٠٠١ معنادار است (٠٠٠٥=P، ٠/٢٣٤= r) و نشان می دهد که بین متغیر نیاز احترام با عملکرد آموزشی در سطح ٠٠١ فرضیه پنجم : بین نیاز خودشکوفایی با عملکرد آموزشی رابطه وجود دارد.
بر اساس داده های جدول مربوطه ضریب هم بستگی محاسبه شده در سطح ٠٠١ معنادار است (٠٠٠٧=P، ٠/٢٢٥= r) و نشان می دهد که بین نیاز خودشکوفایی با عملکرد آموزشی در سطح ٠٠١ نتیجه گیری یافته های این پژوهش نشان داد که بین همۀ نیازهای غالب با عملکرد آموزشی مدرسان دانشگاه علوم انتظامی امین رابطه وجود دارد و هم چنین همۀ نیازهای غالب میتوانند عملکرد آموزشی مدرسان را پیش بینی کنند.
بدون شک فرانیازها (نیاز به احترام و خودشکوفایی) بر بهبود عملکرد آموزشی تأثیرگذار است ، پیشنهاد میشود در جهت مرتفع کردن این نیازها، اقدام های عملی در راستای مشارکت دادن مدرسان در فرآیند تصمیم سازی و سیاست گذاری دربارة مسائل آموزشی، پرورشی و پژوهشی در سطح محلی، منطقه ای و...