چکیده:
تردیدی نیست که بخش مهمی از بازارهای بیمههای بازرگانی را باید در بین خانوارها
جستوجو کرد.خانوارها میتوانند برای تأمین آینده خود و فرزندانشان و نیز حفظ
موقعیت اقتصادی خویش از مزایای صنعت بیمه استفاده کنند و مشتریان خوبی برای
بیمههای بازرگانی باشند.نتایج نشان میدهد که بیمههای بازرگانی هنوز جایگاه واقعی خود را در بین
خانوارها پیدا نکردهاند و هزینههای بیمهای(حق بیمه پرداختی)سهم اندکی از بودجه
کل خانوار را در بر میگیرند.به نظر میرسد که عواملی مانند محدودیتهای مالی و
درآمد سرانه اندک و همچنین عدم شناخت صحیح از صنعت بیمه و مزایای آن میتوانند در
این زمینه نقش داشته باشند.این مطالعه نشان میدهد که گرچه سهم حق بیمه در کل بودجه
خانوار ناچیز است اما روند رو به رشدی در رویکرد خانوارها به صنعت بیمه در حال
شکلگیری میباشد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج نشان میدهد که بیمههای بازرگانی هنوز جایگاه واقعی خود را در بین خانوارها پیدا نکردهاند و هزینههای بیمهای(حق بیمه پرداختی)سهم اندکی از بودجه کل خانوار را در بر میگیرند.
این مطالعه نشان میدهد که گرچه سهم حق بیمه در کل بودجه خانوار ناچیز است اما روند رو به رشدی در رویکرد خانوارها به صنعت بیمه در حال شکلگیری میباشد.
این افزایش در مبلغ هزینه شده در مورد بیمه را نمیتوان بهطور مطلق نشان از بهبود رویکرد خانوارها به صنعت بیمه دانست زیرا درآمد سرانه نیز بهطور مداوم در طی دوره موردنظر افزایش یافته است.
البته این رقم در کل بودجه سهم مهمی محسوب نمیشود اما بهطور مطلق باید گفت که افزایش چشمگیری وجود داشته است و از رویکرد رو به رشد خانوارها به صنعت بیمه نشان دارد.
دادههای جدول 2 همان دادههای سرانه در مورد درآمد کل و کل حق بیمه پرداخت شده خانوار است که اینبار به 10 گروه اصلی(دهکها)از کم درآمد کل را با روند تغییرات در میزان حق بیمه اختصاص یافته مقایسه کرد.
درآمد واقعی و سهم هزینههای بیمه ملاحظه شد که بیمه در بین خانوارها جایگاه مهمی ندارد اما نتایج نشان میدهد که همینرویکرد اندک نیز امیدوار کننده است زیرا سهم آن در طی زمان در درآمد کل افزایش یافته است.
نتیجه گیری نتایج نشان داد که بیمههای بازرگانی در سبد هزینه خانوار بسیار بیاهمیت است و سهم اندکی از کل درآمد یا بودجه آنها را به خود اختصاص میدهد و نوعی هزینه بیمهای برای کالای غیرضروری و لوکس بهشمار میرود."