چکیده:
زمینه: امروزه با پیشرفت فناوری، خرید آنلاین محصولات و خدمات بهشدت افزایش یافته است که این امر مزایای بسیاری را برای شرکتها و همچنین مشتریان ایجاد کرده است. خرید آنلاین نیازمند ملاحظات خاصی همچون رعایت اصول اخلاقی میباشد. لذا با توجه بهاهمیت موضوع، هدف اصلی این پژوهش مطالعه پیامدهای ادراک اصول اخلاقی در خرید آنلاین از دیدگاه مشتریان محصولات ورزشی بود.
روش: تحقیق حاضر، توصیفی– همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای استان گلستان بود که 384 دانشجو به شکل انتخاب دردسترس بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامههای اصول اخلاقی درخرید آنلاین، اعتماد مشتریان بهفروشندگان آنلاین و تمایل بهخرید آنلاین استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد ابعاد اصول اخلاقی درخرید آنلاین (حفظ حریم خصوصی، احساس امنیت، قابلیت اطمینان، ارائه خدمات مورد نیاز مشتریان و اقدامات غیرفریبکارانه) اثر مثبت و معنیداری براعتماد مشتریان بهفروشندگان آنلاین دارند. اثر اعتماد مشتریان بهفروشندگان آنلاین برتمایل مشتریان به خرید آنلاین محصولات ورزشی مثبت و معنیدار بود.
نتیجهگیری: باتوجه بهنتایج تحقیق میتوان چنین نتیجهگیری کرد رعایت اصول اخلاقی درخرید آنلاین توسط فروشندگان میتواند موجب افزایش اعتماد مشتریان و در نهایت تمایل به خرید آنان گردد.
Background: Today, with the advancement of technology, the online purchase of products and services has greatly increased, which has created many benefits for companies as well as customers. Online shopping requires special considerations such as compliance with ethical principles. Therefore, according to the importance of the subject, the main goal of this research was to study the consequences of the perception of ethical principles in online shopping from the point of view of customers of sports products.
Method: The current research is descriptive-correlational. The statistical population of this research included all physical education students of Golestan province universities, 384 students were selected as a statistical sample. To collect research data, questionnaires on ethical principles in online shopping, customers' trust in online sellers and willingness to buy online were used. Two methods of descriptive and inferential statistics were used to analyze the data.
Results: The results showed that the dimensions of ethical principles in online shopping (preservation of privacy, feeling of security, reliability, providing services required by customers and non-fraudulent actions) have a positive and significant effect on customers' trust in online sellers. The effect of customers' trust in online sellers on customers' willingness to buy sports products online was positive and significant.
Conclusion: According to the results of the research, it can be concluded that compliance with ethical principles in online shopping by sellers can increase the trust of customers and ultimately their willingness to buy.
خلاصه ماشینی:
یافتهها: نتایج نشان داد ابعاد اصول اخلاقی درخرید آنلاین (حفظ حریم خصوصی، احساس امنیت، قابلیت اطمینان، ارائه خدمات مورد نیاز مشتریان و اقدامات غیرفریبکارانه) اثر مثبت و معنیداری براعتماد مشتریان بهفروشندگان آنلاین دارند.
نتایج تحقیقات انجام شده دراین خصوص نشان میدهند عوامل بسیاری وجود دارند که میتوانند برتمایل مشتریان بهخرید آنلاین محصولات و خدمات اثرگذار باشند که ازآن جمله میتوان بهقابلیت دسترسی، تنوع و استفاده آسان از وبسایت (8)، تجارب مثبت مشتریان از خریدهای قبلی خود (9)، ارائه مطالب و اطلاعات مفید و کاربردی درخصوص محصولات و خدمات بهمشتریان (10) و کیفیت بالا درکانالهای ارتباطی بین فروشندگان و مشتریان درکسب و کار آنلاین (11) اشاره کرد.
نتایج مطالعهای که برروی مشتریان آنلاین درویتنام انجام شده بود نشان داد بین رعایت اصول اخلاقی توسط فروشندگان آنلاین بااعتماد و تمایل بهخرید رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (21).
یافتهها نتایج نشان داد میانگین سه متغیر اصول اخلاقی درخرید آنلاین، اعتماد مشتریان بهفروشندگان آنلاین و تمایل مشتریان بهخرید آنلاین محصولات ورزشی بهترتیب 796/3، 742/3 و 755/3 میباشد (جدول1).
جدول1: توصیف متغیرهای پژوهش [%%ابتدای جدول%%متغیر, میانگین, انحراف استاندارد اصول اخلاقی درخرید آنلاین, 796/3, 642/0 حفظ حریم خصوصی, 759/3, 752/0 احساس امنیت, 857/3, 686/0 قابلیت اطمینان, 766/3, 750/0 ارائه خدمات مورد نیاز مشتریان, 913/3, 755/0 اقدامات غیر فریبکارانه, 682/3, 782/0 اعتماد مشتریان بهفروشندگان آنلاین, 742/3, 749/0 تمایل مشتریان بهخرید آنلاین محصولات ورزشی, 755/3, 740/0 برازش الگوی اندازهگیری با بررسی سه معیار پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا مورد ارزیابی قرار گرفت.
اطمینان مشتریان از محرمانه ماندن اطلاعات ارائه شده بهفروشندگان آنلاین میتواند موجب افزایش اعتماد و تمایل بهخرید مجدد مشتریان محصولات ورزشی گردد.
Chiu CM, Hsu MH, Lai H, Chang CM.
Perceived ethics of online retailers and consumer behavioral intentions: The mediating roles of trust and attitude.