چکیده:
امروزه موسسات آموزشی و تحقیقاتی و در راس آنها دانشگاهها نقش بسیار مهمی در پیشرفت
و توسعه جوامع ایفا میکنند. با این وجود نظام تحقیق و آموزش در ایران با چالشهای
عدیدهای مواجه است و میبایست روند حرکتی مناسبی را پیشروی خود قرار دهد تا نسبت
به ایجاد انگیزه و استفاده از محققان و دانشپژوهان در داخل کشور موفقتر عمل نماید
و در واقع مانع از فرار مغزها گردد. بررسیها، حاکی از آن است که مراکز تحقیقاتی و
آموزشی، به ویژه دانشگاهها و در رأس آنها دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی
همچنان از کارایی و اثر بخشی مطلوب برخوردار نمیباشند. در این مقاله تلاش بر این
است که به اجمال نشان داده شود چگونه موسسات آموزشی ـ تحقیقاتی و دانشگاه ها به
عنوان یک نظام اجتماعی پیچیده میتوانند در تعامل پویا با دیگر نظامهای اجتماعی عمل
کنند و باتوجه به شرایط متغیر محیط، به بازسازی مجدد نقش نوین خود اهتمام ورزند و
مانع از بروز اختلال جدی درکارکرد خود و نیز در کارکردهای نظامهای پیرامونی شوند.
فرض اساسی این است که این مهم امکانپذیر نخواهد بود مگر از طریق تغییر نگرش و
ایجاد تفکر نظام مند دراجزای اساسی سیستم و پیروی از اصول برنامه ریزی استراتژیک .
خلاصه ماشینی:
"10- سعی در ایجاد ارتباط منطقی و آسان بین واحدهای دانشگاه و وزارت متبوع و دیگر دستگاه های ذیربط 11- ایجاد زمینه بروز خلاقیت و نوآوری 12- ایجاد روح همکاری و معاضدت در همکاران 13- بیان توانمندیهای دانشگاه و واحدهای تابعه جهت انجام پروژه های مشترک با سایر دستگاه های اجرائی جهت رفع مشکلات آنها 14- برقراری ارتباط با سایر دستگاهها جهت بررسی و شناسایی مشکلات آنها جهت تعریف در قالب طرح های تحقیقاتی – کاربردی 15- اشاعه فرهنگ کاربردی نمودن نتایج تحقیقات در زمینههای مختلف 16- برگزاری دوره های خاص و اجرای کارگاههای آموزشی تخصصی برای کارشناسان و مدیران دستگاه های اجرایی در خصوص روشهای جذب و انتقال فناوری اطلاعات به داخل کشور 17- ایجاد رشتههای تحصیلی مرتبط، جهت ملحوظ نمودن زمینههای علمی انتقال فناوری 18- بازنگری مستمر در برنامه های آموزشی و پژوهشی منطبق با استانداردهای جهانی روز 19- ترغیب پژوهشگران و اعضاء محترم هیات علمی جهت ارائه مقالات تخصصی 20-ترغیب و تامین نیروی انسانی کارآمد با بهره گیری از امکانات مختلف آموزشی و پژوهشی 21- بررسی و ایجاد گرایش های میان رشته ای در دوره های تحصیلات تکمیلی در راستای توسعه پژوهش و فناوری های نوین 22- همکاری با سایر دستگاهها جهت تاسیس و گسترش مراکز پژوهشی و توسعه فناوری 23- انتخاب و گزینش بر مبنای نظام شایسته سالاری، به خصوص در سطح مدیریت دانشگاه 24-آسیب شناسی مسایل به طور اصولی و صحیح و به موقع 25- طراحی سیستم کنترل و نظارت بر عملکرد دانشگاه و ارزیابی فعالیت ها جهت رفع مشکلات و موانع تحقق اهداف مورد نظر 26- ایجاد سیستم ها و مکانیزمهای دریافت پیشنهادات جهت اصلاح روند فعالیتها نتیجهگیری با توجه به مطالعات نظری انجام گرفته و بررسی بر روی نتایج حاصل از آزمونهای به عمل آمده در مورد متغیرهای سازمان دانشگاه در ابعاد ساختاری و محتوایی مشخص گردید که ساختار سازمانی دانشگاه تهران ابزار مناسبی جهت تحقق اهداف آن نمی باشد و این امر در بررسی عملکرد دانشگاه در رابطه با تحقق اهدافش از نقطه نظر طراحی ساختار مطلوب در تحقیق انجام گرفته ، مبرهن و روشن گردید."