چکیده:
در این مقاله ضمن بررسی موضوع ارتباط میان خواسته و مشتری و بررسی دیدگاههای مختلف
درباره این موضوع، ویژگیهای متفاوت عناصر چرخه تکامل مدیریت بازاریابی و نقش آنها
در چگونگی تحول در مدیریت بازار، تبیین گردیده است. همچنین چالش اساسی پیش روی
مدیریت بازاریابی، یعنی تهیه ترکیب عناصر آمیخته بازاریابی به همراه بررسی نحوه
شکلگیری و پیدایش این مفهوم (آمیخته بازاریابی)، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار
گرفته است.
سرانجام »جنبش اصلاحی در مدیریت بازار«، به عنوان واژه معروف مدیریتی دهه اخیر
معرفی گردیده، آنجا که تحول در مدیریت بازار درصدد پر کردن خلاء ناشی از رکود نسبی
علم مدیریت بازاریابی است.
خلاصه ماشینی:
همچنین چالش اساسی پیش روی مدیریت بازاریابی، یعنی تهیه ترکیب عناصر آمیخته بازاریابی به همراه بررسی نحوه شکلگیری و پیدایش این مفهوم (آمیخته بازاریابی)، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
مضاف بر آن، بازاریابی باید این مصرف کننده را وادار به عمل کند، اما مهم توجه به این نکته است که ایجاد محبوبیت، برای کالاها و خدمات تولیدی، هدف نیست بلکه توجه به نقش بازاریان در پیادهسازی استراتژیهای بازاریابی سازمان در بازار، اصل حیاتی برای سازمانهای میباشد.
دلیل اینکه فقط معدودی از سازمانها نسبت به تدوین استراتژیهای بازاریابی دست زدهاند چیست؟ چرا شرکتهایی که در تدوین استراتژیهای خود در سطوح بنگاه، واحد کسب و کار و وظیفه، الگو و پیشتاز بودهاند در تدوین استراتژیهای مدیریت بازاریابی خود، کند عمل میکنند؟ آنچه که مدیران به دنبال آن هستند، یافتن راه حل مشکلات کار، با استفاده از منابع کمتر و در فاصله زمانی کوتاهتر است؛ و از طرف دیگر، انتظارات مشتریان امروز، خدمات عالی و برجسته و رفاه بیشتر در هنگام خرید میباشد.
به طور کلی میتوان گفت که همه فعالیتهای مدیریت بازار را میتوان تحت چهار عنوان و عامل اصلی یاد شده ردهبندی کرد، اما فیلیپ کاتلر معتقد است: من خود احساس میکنم نیاز به افزودن دو عامل (P) دیگر به آمیخته بازاریابی وجود دارد که میتوان به آنها سیاست[5] و باور همگانی[6] عنوان داد.
10( Brown, Stephen (2001), “Torment Your Customer (They Will Love It)”, Harvard Business Review, October 2001, pp – 83 – 88 11( Gronroos, Christian (2001) “ Service Management and Marketing” , John Wiley & Sons, First ed.