چکیده:
باتوجه به اهمیت تعامل اجتماعی و نوآوری، تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر تعامل اجتماعی بر نوآوری شرکت های بیمه انجام گرفت. جامعه آماری این تحقیق شرکت های بیمه خصوصی در تهران است که 115 نفر از مدیران این شرکت ها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه استاندارد استفاده شد که روایی آن توسط استادان راهنما و مشاور تایید شد و همچنین پایایی آن نیز توسط ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. برای آزمون فرضیه ها باتوجه به داده های پرسش نامه از آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. باتوجه به نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه ها و همچنین با درنظرگرفتن ضریب رگرسیون استاندارد می توان استدلال کرد که در شرکت های بیمه ایرانی به دلیل ضعف در مرحله کسب دانش و ناچیزبودن تعامل اجتماعی بین کارکنان و درنتیجه عدم معرفی روش های ارائه خدمات، عدم معرفی فرایند ارائه خدمات نوآور در فرایندهای کاری موجود و همچنین عدم ایجاد تغییرات اساسی و لازم در ساختارهای سازمانی، نوآوری اداری به دست فراموشی سپرده شده است.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون فرضیهها و همچنین با در نظر گرفتن ضریب رگرسیون استاندارد میتوان استدلال کرد که در شرکتهای بیمه ایرانی به دلیل ضعف در مرحلۀ کسب دانش و ناچیز بودن تعامل اجتماعی بین کارکنان و در نتیجه عدم معرفی روشهای ارائۀ خدمات،عدم معرفی فرایند ارائۀ خدمات نوآور در فرایندهای کاری موجود و همچنین عدم ایجاد تغییرات اساسی و لازم در ساختارهای سازمانی،نوآوری اداری به دست فراموشی سپرده شده است.
مدیریت دانش از طریق تکامل دانش ضمنی ایجاد شده از طریق شبکههای تعاملی بین اعضای سازمان،حیاتبخشی به دانش ضمنی و در نهایت انتقال دانش ضمنی، نقش مهمی در انتقال دانش ضمنی دارد که از این طریق نتایج نوآورانه حاصل میشود و برای توسعۀ مدیریت دانش در سازمان باید تغیراتی که منجر به تعامل یا بازسازی دانایی میگردند،به طور نظاممند تشویق و حمایت شوند.
در مدل فوق مطلوب است که فرض برابری روابط رگرسیون با صفر رد شود، بنابراین آزمون فرض عبارت است از: (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به مقدار آمارۀ t -استیودنت نشان داده شده در نمودار 3 برای تمام روابط به جز رابطۀ بین متغیر مدیریت دانش و کسب دانش و متغیر نوآوری و نوآوری اداری، مقدار آماره بیش از 1/96 است و در نتیجه فرض صفر رد میشود.
همچنین تحقیقات آتی میتواند به بررسی سایر مدلهای نوآوری و مدیریت دانش برای بررسی تأثیر تعامل اجتماعی برنوآوری بپردازد و همچنین نقش شرکتهای بیمۀ دولتی را(که سهم عمدهای در صنعت بیمه دارند)نیز در نظر بگیرد."