چکیده:
چگونگی رسیدن به مزیت رقابتی پایدار، از مباحث چالش برانگیز در زمینه خدمات است، با توجه به نامشهود بودن ناهمگنی و تفکیک ناپذیری خدمات، برند سازی در این بخش با چالش ها و مشکلات متفاوتی نسبت به بخش کالا روبه روست. از طرفی نمایشگاه های بینالمللی که در حوزه خدمات قرار می گیرند؛ یکی از مهم ترین کانال های معرفی کالاهای تولید شده و نقش بسیار موثری در شناساندن شرکت ها و برندسازی برای بازار هدف دارند. بنابراین این مقاله با هدف بررسی عوامل موثر بر برندسازی سالن های نمایشگاه بین المللی تهران انجام شده است. ابتدا با مرور پیشینه ی پژوهش مجموعه ای از شاخص های مربوط به هر یک از عوامل موثر بر برندسازی سالن های نمایشگاه بین المللی گردآوری شده، داده های مورد نیاز با پرسش از 600 کاربر خدمات نمایشگاهی (شرکت های داخلی و خارجی) و مدیران نمایشگاه بین المللی جمع آوری شده است. روش پژوهش از نوع پیمایشی و همبستگی است و برای آزمون فرضیه ها از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد، سه عامل اصلی تبلیغات، سالن های همایش و کنفرانس و امکانات رفاهی سالن ها در برندسازی سالن های نمایشگاه بینالمللی تهران تاثیر مثبت و معنادار دارند.
خلاصه ماشینی:
"میانگین ها و انحراف معیار متغیرها متغیرها میانگین انحراف معیار به طور کلی ، آیا از خدمات نمایشگاهی ارایه شده در سالن ها راضی هستید؟ ٤/٣٢ ٠/٦١٢ تبلیغات در سالن های نمایشگاهی آیا تبلیغات در سالن های نمایشگاهی نیازهای شرکت کنندگان را تأمین می کند؟ ٣/٨٠ ٠/٨٩٢ آیا پیام تبلیغات متناسب با مفهوم نمایشگاه صورت می پذیرد؟ ٣/٨٨ ٠/٨٦٥ آیا از ابزارهای مناسب برای تبلیغات در سالن ها استفاده می شود؟ 3/62 0/938 آیا تبلیغات متناسب با بازار هدف در سالن ها صورت می پذیرد؟ ٣/٦٧ ٠/٨٨٠ امکانات رفاهی در سالن های نمایشگاهی آیا از امکانات پارکینگ و رستوران های سالن های نمایشگاهی راضی هستید؟ ٤/٣٠ ٠/٧٣٨ آیا امکانات فنی و تکنولوژیکی در سالن های نمایشگاهی مناسب است ؟ ٤/٢٩ ٠/٧٦٧ افراد در سالن های نمایشگاهی آیا از افراد و پرسنل سالن های نمایشگاهی با تجربه در نمایشگاه استفاده می شود؟ ٤/٠٨ ٠/٧٨٤ آیا پرسنل سالن ها اطلاعات کافی در زمینه خدمات دهی نمایشگاهی دارند؟ ٤/٠٥ ٠/٨٠١ سالن های همایش در سالن های نمایشگاهی آیا سالن های همایش برآشنایی کاربران با نوآوری های روز جهان تأثیر دارد؟ ٤/١١ ٠/٨٣٤ آیا سالن های همایش نیازهای اطلاعاتی کاربران را تأمین می کند؟ ٤/٣٠ ٠/٧٣٨ طراحی سالن ها و غرفه ها در سالن های نمایشگاهی آیا طراحی سالن های به خوبی اهداف غرفه داران و شرکت کنندگان راتأمین می کند؟ ٤/٣٠ ٠/٧٥٦ آیا طراحی غرفه ها به خوبی اهداف غرفه داران و شرکت کنندگان را تأمین می کند؟ ٤/٣٢ ٠/٧٣٧ نتیجه گیری نتایج مدل معادلات ساختاری نشان می دهـد، برندسـازی بـه طـور مثبـت و معنـادار تحـت تـأثیر متغیرهای تبلیغات ، سالن های همایش و امکانات رفاهی قرار می گیرد."