خلاصة:
پژوهش حاضر به مطالعه اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی در کاهش نشانههای افسردگی دانشآموزان پرداخت. 62 دختر دانشآموز سال سوم راهنمایی به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایشی هفتهای دو بار و طی 12 جلسه دو ساعته، مهارتهای زنـدگی را آموزش دیدند. هر دو گروه، مقیاس افسردگی کودکان (لانگ و تیشر، 1983) را قبل و بعد از آموزش تکمیل کردند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی، نشانههای افسردگی، مشکلات اجتمـاعی و اشتغـال ذهنی با بیماری و مرگ را به گونـهای معنادار کاهش میدهد، اما از لحاظ پاسخ عاطفی، احساس گناه، حرمت خود و خوشی و لذت بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. بنابراین به نظر میرسد برای بهبود کامل نشانهها به دورههای طولانیتر آموزش نیاز است.
ملخص الجهاز:
آموزش مهارتهای زندگی برای کاهش افسردگی Training Life Skills for Decreasing Depression علی امیری برمکوهی کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی چکیده واژههای کلیدی : دریافت : 13/5/87 received : 4 Aug 2008 پذیرش : 31/3/88 accepted : 21 June 2009 Ali Amiri Baramkoohi M.
The both groups completed the Children Dep- ression Scale (Lang & Tisher, 1983) before and after the trai- ning.
چندین دهه تلاش پژوهشگران در زمینه علتشناسی اختلالهـای عاطفی و خلقی دوره نوجوانی به شناسـایی عوامـل متعددی منجر شده است که از آن میان میتوان بـه ضعف برخی از مهارتهای زندگی از جمله مهارتهـای اجتماعی در این افراد اشاره کرد.
پـژوهشهای متعدد نشان دادهاند کـه آمـوزش مهارتهای زندگی در زمینههای افـزایش سلامت روانی و جسمانی، تقویت اعتماد به نفس و احترام به فرد، کمک به تقویت ارتباط بین فردی، پیشگیری از مشکلات روانی، رفتاری و اجتماعی، کاهش اضطراب و افسردگی و کاهش افت تحصیلی مؤثر بوده است (طارمیان، ماهجویی و فتحی، 1378؛ قاسمزاده، 1384؛ نیکپرورفرد، 1384).
طبق نظریه ریکساچ18 (1996 نقل از مرادی، 1381) برنامه آموزشی مهارتهـای زندگی شامل بحثهای گروهی اسـت که موقعیـت مناسبی را برای کسب مهارتهای ارتباطی و تعامل بـا دیگـران فراهـم میکنـد و در واقـع همکـاری شرکتکنندگان با یکدیگر موجب افزایش توانایی آنها در رفتارهای بین فردی و اثربخشی بیشتر آموزشها میشود.
افزون بر این، نتایج نشان دادند تأثیر آموزش مهارتهای زندگی تنها بر زیرمقیاسهای مشکلات اجتماعی، اشتغال ذهنی با بیماری خود و مرگ معنادار است و تأثیر قابل توجهی بر نتایج زیرمقیاسهای مشکلات عاطفی، احساس گنـاه، حرمت خود و احسـاس خوشی و لذت ندارد.
بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر برقراری ارتباط اجتماعی کارآمد در دانشآموزان دختر اول دبیرستان.