خلاصة:
کارت امتیازی متوازن یکی از ابزارهای نظام مند مدیریتی است که ابتدا در اندازه گیری عملکرد و سپس به عنوان الگویی کارآمد در مدیریت استراتژیک مورد استفاده قرار گرفته است . این پژوهش به دلیل اهمیت تدوین استراتژی برای یکی از بخش های مهم اقتصاد ایران تعریف شده و به تبیین اهداف استراتژیک کارت امتیازی متوازن در صنعت بانکداری ایران پرداخته است . روش تحقیق این پژوهش از نوع ترکیبی (کیفی -کمی ) ، جامعه آماری و نمونه آماری آن صنعت بانکداری و خبرگان نظام بانکی کشور است . ابتدا در فاز کیفی ، اهداف استراتژیک از طریق مصاحبه عمیق و سوالات باز با ٣٠ خبره نظام بانکی استخراج و با کمک روش داده بنیاد تلخیص و طبقه بندی شده و سپس در فاز کمی ، این اهداف از طریق پرسشنامه توسط ١٠٠ خبره تایید شده اند. از نتایج مهم این تحقیق می توان به شناسایی و تبیین هفده هدف استراتژیک در ٤ منظر کارت امتیازی متوازن در صنعت بانکداری ایران نام برد که جزو نوآوری این تحقیق نیز به شمار می آید.
ملخص الجهاز:
این پژوهش به دلیل اهمیت تدوین استراتژی برای یکی از بخش های مهم اقتصاد ایران تعریف شده و به تبیین اهداف استراتژیک کارت امتیازی متوازن در صنعت بانکداری ایران پرداخته است .
دو موضوع اصلی در نسل اول کارت امتیازی متوازن عبارتنداز: «معرفی چهار منظر مالی ، مشتری ، فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری » و «تعریف هدف و سنجه در هر منظر(پانیکر و دیگران ٢، ٢٠١٣، ص٣٦) (دیویس و آلبرایت ٣، ٢٠٠٤، ص١٣٧) ١ - منظر مشتری: این منظر، سازمان ها را قادر می سازد تا معیارهای اصلی سنجش وضعیت مشتریان نظیر: رضایت ، وفاداری ، حفظ و نگهداری ، به دست آوردن مشتریان جدید را مورد سنجش ، توجه و بهبود قرار دهند(گریلینگ ٤، ٢٠١٠،ص ٥٣٦).
هدف اصلی این تحقیق که نوآوری آن نیز به شمار می رود عبارت است از: شناسایی و تبیین اهداف استراتژیک الگوی کارت امتیازی متوازن برای یکی از بخش های مهم اقتصاد ایران (صنعت بانکداری ).
مراحل فوق منجر به شناسایی ، تلخیص ، طبقه بندی و خلق اهداف استراتژیک کارت امتیازی متوازن با استفاده از استراتژی داده بنیاد پس از انجام مصاحبه های عمیق با خبرگان شده است .
نتیجه گیری و پیشنهادات این تحقیق با هدف شناسایی و تبیین اهداف استراتژیک مدل کارت امتیازی متوازن تعریف شده است .
, Sabah, H and Kalaf, Khawla (2012), Designing a Balanced Scorecard to Measure a Bank's Performance: A Case Study: International Journal of Business Administration, Vol. 4.
Alvani, Seyed Mahdi & Azar, Adel (1383), Qualitative research methodology in management: comprehensive approach, Tehran: Saffar Publication, Vol. 1.
-Panicker, Sunita and Seshadri, Vinita(2013),Devising a Balanced Scorecard to determine Standard Chartered Bank's Performance: A Case Study: International Journal of Business Research and Development,Vol. 2, pp.