خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین استراتژی هـا، توانمندسـازها و قابلیـت هـای فراینـد مـدیریت دانش با توانمندی کارکنان می باشد. جامعه آماری پژوهش ، شرکت های کوچک و متوسط فعال در شـرق استان مازندران با بیش از ٤٢ ماه فعالیت می باشند. تعداد جامعه آماری ٣٠٧ شرکت و نمونه ی آماری بر اساس فرمول کوکران (١٧١=n) می باشد. با استفاده از نرم افزار SPSS١٩، آلفای کرونبـاخ پرسشـنامه ، ٩٤.٦% بدست آمده است . نتایج تکنیک معادلات ساختاری بـا نـرم افـزار LISREL٨٥ نشـان داد کـه فرایند مدیریت دانش بر توانمندی کارکنان اثر مستقیم و معناداری دارد (ضریب ٠/٥٩). توانمندسازهای مدیریت دانش بصورت مستقیم (٠/١٨) و بواسطه فرایند مدیریت دانـش بطـور غیرمسـتقیم (٠/٢٠) بـر توانمندی کارکنان تاثیر دارد؛ اما اثر مستقیم استراتژی مدیریت دانش بـر توانمندسـازی (ضـریب ٠/١٦) معنادار نمی باشد و تنها بواسطه فرایند مدیریت دانش بطور غیرمستقیم بر توانمندی کارکنان موثر اسـت (ضریب ٠/٢٢). همچنین نتایج نشـان داد کـه اسـتراتژی و توانمندسـازهای مـدیریت دانـش بـر فراینـد مدیریت دانش اثر مثبت و معناداری دارند.
ملخص الجهاز:
همچنین محققان بر چند فـاکتور بـرای مـدیریت دانـش تأکید کرده اند: ازجملـه توانمندسـازها، فراینـدها (لـی و لـی ٤، ٢٠٠٧: ٢٢) و اسـتراتژی مدیریت دانش که ابزار مناسبی برای تعیین چگونگی کاربرد این منابع مختلف به منظـور افزایش کمیت و کیفیت دانش می باشد؛ که درنتیجه ، به عنـوان تسـهیل کننـده ای بـرای 1 Chen & Huang 2 Choy, Yew & Lin 3 Migdadi 4 Lee & Lee نتایج مدیریت دانش در نظر گرفته می شود (هوآنگ و همکاران ١، ٢٠١١: ٤٣٣).
همچنـین کـانگر و کـاننگو (١٩٩٨) و باون و لاولر (٢٠٠٢)، یکی از عوامل مؤثر بـر توانمندسـازی منـابع انسـانی را جریان مناسب اطلاعات و ارتباطات بیان کرده اند (آبتین ، یار احمدزهی و توماج ، ٢٠١٢: ٤٩) که ازاین رو بادانش کدگذاری شده (صریح ) در پایگاه های دانش سازمان و همچنـین افزایش ارتباطات و انتقال دانش ضمنی می توان موجب توانمند کردن منابع انسانی شد؛ بنابراین : فرضیه ١- رابطه معناداری بین استراتژی مدیریت دانش و توانمندی کارکنان وجود دارد.
شکل شماره ی یک - مدل مفهومی پژوهش توانمندسازهای مدیریت دانش ساختارسازمانی فرهنگ سازمانی تکنولوژی اطلاعات توانمندسازی کارکنان فرایند مدیریت دانش رهبری و پشتیبانی مدیریت احساس شایستگی خلق دانش احساس مؤثر بودن تسهیم دانش احساس خودمختاری به کارگیری دانش احساس معنادار بودن حمایت از دانش احساس اطمینان استراتژی مدیریت دانش استراتژی سیستم محور استراتژی انسان محور روش شناسی پژوهش نوع شناسی پژوهش ، جامعه و نمونه : با توجه به دو رویکرد خردگرایانه و طبیعت گرایانـه و دودسته روش تحقیق منتج از آن ها به نام روش هـای کمـی و کیفـی ، تحقیـق حاضـر بصورت کمی و از نوع پیمایشی می باشد، زیرا بـا اسـتفاده از پرسشـنامه بـه جمـع آوری 1 Whetten & Cameron داده ها پرداخته می شود.