خلاصة:
هدف پژوهش حاضر مقایسه سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانش آموزان نوجوان مصروع و غیر مصروع 18-12 سال دوره های راهنمایی و متوسطه شهر اهواز در سال تحصیلی 90-1389 بود. روش پژوهش حاضر علی- مقایسه ای بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان مقاطع راهنمایی و متوسطه شهر اهواز بود که در سال تحصیلی 90-1389 مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد بررسی شامل 24 دانش آموز مصروع بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، 24 دانش آموز عادی به عنوان گروه گواه نیز با آنان همتا شدند. سپس پرسشنامه سلامت روان فرم 28 سوالی در مورد هر دو گروه به صورت انفرادی اجرا شد. جهت بررسی عملکرد تحصیلی آزمودنی ها معدل تحصیلی سال گذشته آنان در نظرگرفته شد. داده های بدست آمده با روش های آمار توصیفی وتحلیل واریانس چند راهه مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. نتایج نشان داد که بین دانش آموزان مصروع و دانش آموزان غیر مصروع در سلامت روان کلی و تمامی حیطه های آن (به جز اضطراب) و هم چنین بین عملکرد تحصیلی دو گروه تفاوت معنی داری وجود (05/0p<) دارد. به طوری که دانش آموزان مصروع از نظر سلامت روان کلی، نشانه های جسمی، بدکارکردی اجتماعی و نشانه های افسردگی وضعیت نامطلوب تر و عملکرد تحصیلی ضعیف تری داشتند. ابتلا به صرع می تواند سلامت روان و عملکرد تحصیلی نوجوانان مصروع را کاهش دهد. پیشنهاد می گردد آموزش هایی در جهت آموزش بهداشت روانی این دانش آموزان و هم چنین آموزش هایی به اولیا و مربیان این افراد در جهت بهبود سلامت روان و عملکرد تحصیلی فرزندان شان داده شود.
ملخص الجهاز:
Beyenburg, Mitchell, Schmidt, Elge, Ereuber 7.
بررسی ها نشان داده اند که نوجوانان مبتلا به صرع از مشکلات روان شناختی بـه ویـژه در حیطه سلامت روان ، افت تحصیلات و مشکلات آموزشی رنج می برنـد و در همـین راسـتا دچار مشکلاتی در تحصیل و مدرسه نیز می شوند و چنین وضعیتی می تواند بـر سـلامت روان و عملکرد تحصیلی این دانش آموزان مؤثر باشد و حتی تشکیل یک چرخه معیوب با کـاهش عملکرد و سلامت را بدهد.
نتایج میانگین و انحـراف اسـتاندارد نمـره هـای سـلامت روان و خـرده مقیـاس هـای نشـانه هـای جسمی ، نشانه های اضطرابی ، بدکارکردی اجتماعی و نشانه های افسردگی و هم چنین میـانگین و انحراف استاندارد نمره های معدل تحصیلی دو گروه دانش آموزان مصروع و غیـر مصـروع در جدول ١ نشان داده شده است .
برای بررسی معناداری تفاوت بین دو گروه مصروع و غیرمصروع در سلامت روان و عملکرد تحصیلی از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد، که نتایج آن در جدول ٢ نشان داده شده است .
نتایج پژوهش حاضر بـا پـژوهش صـالحی ، فیروزکـوهی مقـدم و نجفـی (١٣٨٦)، که به مقایسه وضعیت سلامت روان در افراد مصروع نسبت به گروه گواه پرداخته بودند و نتایج آن ها نشان داده بود کـه سـلامت روان افـراد مصـروع نسـبت بـه گـروه گـواه نامطلوب تر بوده و به ویژه نشانه های افسـردگی ، اضـطراب ، وسـواس جبـری ، شـکایت هـای جسمی و مشکلات در روابط بین فردی در ایـن بیمـاران شـیوع بـالاتری از جمعیـت عـادی داشته است ، همسو می باشد.