خلاصة:
برون سپاری 3 به عنوان یک ابزار اجرایی ساده و اقتصادی ، روز به روز کاربرده ای بیشتری
پیدا می کند. مدیران تجاری و صنعتی ضمن آنکه علاقه مندند از استراتژی برون سپاری
استفاده کنند ، درعمل در این زمینه، با مسایل و مشکلات مفهومی متنوعی روبه رو هستند .
متاسفانه مطالعات علمی معدودی در زمینه برون سپاری خدمات موجود است . در حالی که
پژوهش های اکادمیک قابل ملاحظه ای در زمینه استفاده از برون سپاری در فعالیت ها ی
ساخت محصول موجود است.
هدف اصلی این تحقیق کمک به تصمیم گیری سازمان در استفاده ازچارچوب مناسب
تصمیم گیری برای برون سپاری فعالیت های خدماتی با شرایط زیر است:
شناسایی عوامل مهم برون سپاری
بررسی مد لهای مختلف برون سپاری
تشخیص بهترین چارچوب برای شرکت های توزیع نواحی و تهران بزرگ توانیر
این تحقیق دارای 4 فرضیه اصلی و 3 فرضیه فرعی است. متغیر های اصلی شامل : تفکیک
ناپذیری، عدم اطمینان تقاضا ، موقعیت رقابتی و تماس با مشتری نهایی ، و متغیر ها ی تعدیلی
شامل: اصلی بودن فعالیت ، اهمیت فعالیت و تعداد تامین کنندگان بالقوه است . روش تحقیق
توصیفی – زمینه یی – همخوانی بوده و نوع آن براساس اهداف تحقیق ، کاربردی است .
شرکت های توزیع نواحی و تهران بزرگ شرکت توانیر به عنوان جامعه آماری انتخاب گردید .
داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری و فرضیه های تحقیق با آزمون کای- دو، مورد تحلیل و
تایید قرار گرفت . مدل بهینه برون سپاری طراحی و تهیه شد . پیشنهادهای پژوهشگر براساس
فرضیه ها ی مطرح در تحقیق ارائه گردید.
ملخص الجهاز:
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی 3) Outsourcing شناسایی عوامل مهم برون سپاری بررسی مدل های مختلف برون سپاری تشخیص بهترین چارچوب برای شرکت های توزیع نواحی و تهران بزرگ توانیر این تحقیق دارای ٤ فرضیه اصلی و ٣ فرضیه فرعی است .
اهداف تحقیق : می تواند به صورت خلاصه در چارچوب زیر مطرح شود: شناسایی عوامل مهم برون سپاری اولویت بندی این عوامل در اجرا بررسی مدل های مختلف برون سپاری تشخیص بهترین چارچوب برای شرکت های توزیع تهران بزرگ و نواحی شرکت توانیر البته هدف اصلی این تحقیق کمک بـه تـصمیم گیـری سـازمان در اسـتفاده از چـارچوب مناسب تصمیم گیری برای برون سپاری فعالیت های خدماتی است .
فرضیه های پژوهش : شرکتی که تصمیم می گیرد تعدادی از فعالیت های خـدماتی خـود را برون سپاری کند در اولین مرحله با این پرسش اصلی مواجه است که چه خدمتی را می توان برون سپاری کرد؟ در ارتباط با موضوع فوق چهار فرضیــه با عنایت به عوامل مهم قابل توجه پژوهشگر بـه شرح زیر مطرح می شود: فرضیه اصلی اول - هرچه میزان تفکیک ناپذیری ١ فعالیت های خدماتی بیشتر باشـد تمایـل کمتری به برون سپاری آن فعالیت ها وجود دارد.
٩٥, (-٥١)(-٣١)٢×= (١٥/٥١) بیـشتر است بنابراین می توان نتیجه گرفت که هرچه میزان تفکیک ناپذیری فعالیت های خدماتی زیـاد باشد تمایل کمتری به برون سپاری آن فعالیت ها وجود دارد و فرضیه اول تایید می شود.