خلاصة:
امروزه افزایش بی¬ثباتی و آشفتگی¬ها محیط¬های سازمانی باعث شده که سازمان¬ها برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان در شرایط غیرقابلپیشبینی، به سطحی از چابکی در تولید دست یابند؛ زیرا آن عامل اصلی موفقیت و بقای بنگاهها تلقی می¬شود. درصورتیکه شرکت¬های تولیدی توجه چندانی به این مسائل ندارند. هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر تولید چابک برافزایش بهره¬وری سازمان می¬باشد. بدین منظور تعدادی از کارکنان شرکت سیم و کابل مغان بهعنوان مورد مطالعه انتخاب شدند. پژوهش مذکور از نوع کاربردی با رویکرد پیمایشی میباشد که بهصورت مقطعی بر روی نمونه 134 نفری از مدیران ،کارشناسان و کارکنان مطلع از موضوع موردمطالعه از شرکت مذکور که بهصورت تصادفی ساده انتخابشده بودند، انجام پذیرفت. پس از شناسایی شاخص¬های مربوط به بهرهوری و تولید چابک پرسشنامه طراحی گردید که روایی آن توسط اساتید و جمعی از خبرگان کارخانه مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید که 0.90 به دست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی بهمنظور بررسی رابطهی بین متغیرها به کمک نرمافزارهای آماری SPSS20 و SmartPLS2 صورت گرفت. نتایج بهدستآمده از پژوهش نشان داد که بالا بودن سطح تولید چابک تاثیر بسزایی برافزایش بهره¬وری در شرکت مذکور دارد.
ملخص الجهاز:
"توسعه فرضیه ها و الگوی مفهومی هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین تولید چابک و بهرهوری در شرکت تولیدی کابل مغان و پاسخ به این پرسش میباشد که "آیا تولید چابک بر بهرهوری سازمان تأثیر میگذارد؟"یا خیر.
قدرت رابطه میان متغیر تولید چابک بر متغیر مشتری محوری برابر ٠,٤٠٨٤١٥ محاسبه شد و آماره آزمون نیز ٥,٢١٩٢٤٣ به دست آمد که بزرگتر از مقدار بحرانی t در سطح خطای %٥ یعنی ١,٩٦ بوده و نشان میدهد همبستگی مشاهدهشده معنادار است .
قدرت رابطه میان متغیر تولید چابک بر متغیر کیفیت محصولات برابر ٠,٤٨٩٤٦٣ محاسبه شد و آماره آزمون نیز ٧,٣٩٤٣٣٣ به دست آمد که بزرگتر از مقدار بحرانی t در سطح خطای ٥% یعنی ١,٩٦ بوده و نشان میدهد همبستگی مشاهدهشده معنادار است .
تولید چابک بر مدیریت هزینه تأثیر مثبت و معناداری دارد قدرت رابطه میان متغیر تولید چابک بر متغیر مدیریت هزینه برابر ٠,٥٢٨٢١٤ محاسبه شد و آماره آزمون نیز ٦,٨٦٤٣٣٥ به دست آمد که بزرگتر از مقدار بحرانی t در سطح خطای ٥% یعنی ١,٩٦بوده و نشان میدهد همبستگی مشاهدهشده معنادار است .
نتیجه گیری با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون فرضیات میتوان نتیجه گرفت که متغیر تولید چابک بر مشتری محوری، کیفیت و هزینه تأثیر مثبت و معناداری دارد زیرا طبق جدول٥ مقادیر به دست آمده برای T-Value هریک از آنها بزرگتر از ١,٩٦محاسبه شدند که نشاندهنده تأیید فرضیات پژوهش است ."