خلاصة:
مدل تعالی EFQM با تعیین جایگاه سازمان در مسیر تعالی، ابزاری عملی برای کمک به سازمانها است که به درک کمبودها و نواقصشان کمک مینماید. این مدل با ارائه راهکارهایی در قالب پروژههای بهبود، به سازمان کمک مینماید که در مسیر سیستمهای مدیریتی مناسب پیش رود. مدل خودارزیابی EFQM بهعنوان ابزار مدیریت کیفیت فراگیر به علت کمبود امکانات و محدودیت منابع سازمان¬ها با مشکل عدم اولویت¬بندی پروژه¬های بهبود مواجه است ازاینرو ضرورت اولویتبندی استراتژیک پروژه¬های حاصل از خودارزیابی در سازمان¬ها وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر ارائه¬ی گام¬های حرکت از مدل EFQM به سمت مدل BSC بهعنوان ابزار مدیریت استراتژیک با استفاده تکنیکهای FANP و FTOPSIS بهمنظور اولویتبندی استراتژیک است. این تحقیق ازنظر نوع هدف کاربردی و ازنظر روش پیمایشی و ازنظر گردآوری اطلاعات میدانی است. جامعه¬ی آماری متشکل از 7 نفر از مدیران شهرداری یزد در قالب تیم تعالی سازمان است بهعلاوه مصاحبه و پرسش¬نامه ابزار مورد استفاده در تحقیق است. نتایج اولویت¬بندی پروژه¬های بهبود منجر به تعیین اهمیت منظر فرآیندهای داخلی در سازمان و اولویت¬بندی 21 پروژه¬ی بهبود ازجمله «تهیه و بهروزرسانی شناسنامه¬ی آموزشی الکترونیکی پرسنل»، «جابجایی کارکنان در دسته و رسته¬های شغلی برحسب آموزش¬های طی شده» و «ایجاد مرکز اسناد شهرداری» شده است.
ملخص الجهاز:
"جدول (٤): پروژههای بهبود منتخب سازمان جهت اولویت بندی شماره پروژه پروژههای بهبود جهت اولویت بندی A1 تدوین برنامه ی استراتژیک و عملیاتی شهرداری A2 پیادهسازی سیستم جامع ارزیابی عملکرد و تدوین شاخص های ارزیابی عملکرد A3 تشکیل شبکه ی متخصصین شهرداری برای ایجاد اتاق فکر A4 تهیه و به روزرسانی شناسنامه ی آموزشی الکترونیکی پرسنل A5 ابلاغ دورههای آموزشی موردنیاز هر پست به صورت مدون و هماهنگ به کلیه ی شهرداریهای استان A6 جابجایی کارکنان در دسته و رسته های شغلی برحسب آموزشهای طی شده A7 تدوین سیستم ارزشیابی کارکنان و مدیران طبق شاخص های برنامه A8 ارتقاء بهرهمندی از فناوری اطلاعات به ویژه فضای مجازی جهت اطلاعرسانی به مشتریان و جلب نظر آنان A9 برنامه ریزی و توسعه جهت ارائه ی خدمات الکترونیکی بدون مراجعه ی حضوری ذینفعان به معاونت در خصوص فرآیندهای باقی مانده A10 بررسی و استفاده از تکنولوژیهای جدید در کاهش زمان انجام کار و تسریع در روندهای اداری A11 ایجاد مرکز اسناد شهرداری A12 ایجاد امکان انجام کلیه ی مراحل نظام پیشنهادات از طریق سایت برای پیشنهاددهندگان A13 تعیین استراتژی مناسب برای جمع آوری، اندازهگیری و تحلیل اطلاعات در زمینه نیازها و انتظارات ذینفعان A14 ایجاد پایگاه اطلاعات جامع پژوهشی شهرداری جهت تسهیل در ارتباط بین پژوهشگران و پژوهش های شهرداری (راهاندازی وبسایت پژوهشی شهرداری) A15 اصلاح روندها جهت تسریع انجام فرآیندهای تعیین تکلیف پروپوزالهای شهرداری A16 شناسایی و تفکیک فرآیندهای اصلی و مدیریتی از فرآیندهای پشتیبانی و مشخص کردن منابع اطلاعاتی موردنیاز A17 تدوین برنامه های مدون برونسپاری عملیات و سنجش اثربخشی فعالیت ها از دیدگاه اقتصادی و کیفی A18 زمانسنجی انجام پروژهها به منظور تخصیص منابع مالی A19 تسریع انجام فرآیند مطالعات اقتصادی برای تمامی پروژههای پژوهشی A20 ایجاد امکان مشارکت ها با دیگر مراکز علمی و پژوهشی A21 تسریع درروند رسیدگی به پیشنهادات مردمی جدول (٥) نتایج رتبه بندی پروژههای بهبود معاونت برنامه ریزی و توسعه ی شهرداری یزد را با استفاده از تکنیک TOPSIS فازی نشان میدهد."