خلاصة:
شرایط بازار متغیر است و همین شرایط کسب و کارها را وادار می¬کند که با شرایط موجود انطباق یابند و کسب و کار خود را متناسب با فناوری¬های جدید و گزاره¬های ارزشی منحصر بفرد بازنویسی کنند. در محیط رقابتی امروزه، سازمان¬ها تلاش می¬کنند که نوآوری¬های رقبای خود را تقلید کنند در نتیجه نوآوری و بهبود مستمر برای موفقیت کسب و کار بسیار ضروری است و بنابراین برای حل این مسئله نوآوری استراتژیک در دستور کار سازمان¬ها قرار می¬گیرد. نوآوری استراتژیک، نوآوری ایجاد بازارهای جدید است و باعث ایجاد ارزش برای مشتری می¬شود و بازارهای موجود را به¬منظور ایجاد ارزش برای مشتری تغییر شکل می¬دهد. از طرفی دیگر کارآفرینی استراتژیک که نقشی مهم در محیط¬های بسیار آشفته دارد، فعالیت¬های استراتژیک را با فعالیت¬های کارآفرینی ادغام می¬کند. هدف از کارآفرینی استراتژیک ایجاد مزایای رقابتی مستمری است که منجر به حداکثر خلق ارزش می¬شود. در این مقاله ضمن معرفی مفهوم نوآوری استراتژیک و کارآفرینی استراتژیک و بررسی پیشینه¬ها و ادبیات موجود، مدل مفهومی تاثیر کارآفرینی استراتژیک بر نوآوری استراتژیک، طراحی و شرح داده شده که جامعه آماری این پژوهش شرکت¬های دانش بنیان فعال در پارک علم و فن¬آوری بوشهر می¬باشد. با توجه به نتایج به¬دست آمده از آزمون این مدل، فرضیه اصلی پژوهشی تایید می¬شود که نشان می¬دهد کارآفرینی استراتژیک رابطه مثبت و معناداری با نوآوری استراتژیک در سازمان دارد.
ملخص الجهاز:
"ارائۀ مدل مفهومی جهت بررسی تاثیر کارآفرینی استراتژیک بر نوآوری استراتژیک در شرکت های دانش بنیان شهرستان بوشهر دکترفخریه حمیدیان پور(نویسنده مسئول ) استادیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، ایران محبوبه شفیعی دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر ایران مریم دهقانی دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، ایران چکیده ;شرایط بازار متغیر است و همین شرایط کسب و کارها را وادار میکند که با شرایط موجود انطباق یابند و کسب و کار خود را متناسب با فناوریهای جدید و گزارههای ارزشی منحصر بفرد بازنویسی کنند.
از سـوی دیگـر مقولـۀ کارآفرینی استراتژیک به عنوان ترکیبی از اصول ابتـدایی کـارآفرینی و مـدیریت اسـتراتژیک و بـه منظـور درک چگونگی خلق ارزش از طریق بهرهبرداری از فرصت های کارآفرینانۀ موجود در محیط خارجی و توسـعۀ مزیـت رقابتی در شرکت ها و سازمانها، در سالیان اخیر جایگاه ویژهای در ادبیات کارآفرینی به خـود اختصـاص داده است ( سمیعی پاقلعه , رضایی, منتظری, & سمیعی, ١٣٩١).
ایرلنـد و همکـارانش ) (٢٠٠٣ ,Sirmon &Ireland, Hitt, )، مدلی از کارآفرینی استراتژیک را بسط میدهند که توضیح میدهد چگونه بـا ذهنیت کارآفرینی، فرهنگ کارآفرینی، و رهبری کارآفرینی، یک شرکت میتواند منابع را بـه صـورت اسـتراتژیک مدیریت کند، خلاقیت را اعمال کند، و نوآوری را توسعه دهد، که میتواند منجر بـه مزیـت رقـابتی و خلـق ارزش شود .
همین طور در ادامه نیز شاخص های ذهنیت کارآفرینی، فرهنگ و رهبری کارآفرینی استراتژیک ، به کارگیری خلاقیت و گسترش نوآوری بر نوآوری استراتژیک در سطح معناداری ٩٥ درصد و با توجه به اعداد معناداری جدول شماره ٥ و ضریب مسیر مشخص شده رابطه مثبت و معناداری مشاهده گردید و تمامی فرضیات پژوهش مورد تأیید قرار گرفت ."