خلاصة:
بدون شک کلیدیترین عنصر اجرای هر برنامه درسی یا آموزشی مدیری کارآمد است که با بهرهگیری از مهارتهای خود به شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه میپردازد و با حفظ نقاط قوت و بهبود نقاط ضعف و درک صحیح از پیچیدگیهای محیطی و رفتار فردی و برقرار ساختن ارتباط مناسب با سایر عوامل برنامه موجبات تحقق اهداف سازمان را به وجود میآورد. در این مقاله با عنوان نیازسنجی آموزشی مدیران مدارس کشور در زمینه مهارتهای فنی، انسانی و ادراکی سعی شده وضعیت مدیران آموزشی به لحاظ میزان نیاز به آموزش مهارتهای سهگانه موردنظر رابرت کاتز، با تقریب خوبی پیشبینی شود. نگارنده سعی نموده از یافتههای اکثر پژوهشهای انجامشده در این حیطه استفاده نماید. منابع مورداستفاده بیشتر مقالات مندرج در ژورنالهای علمی پژوهشی معتبر داخلی و خارجی بوده است؛ و سعی شده از پژوهشهای حوزه مدیریت غیر از آموزش نیز استفاده شود. نگارنده سعی نموده با ترکیب، طبقه بندی و بازآرایی یافتهها به هدف موردنظر خود دست یابد. در نتیجه این تلاش، نگارنده دریافت که توزیع یکسانی از میزان مهارتها در نزد مدیران سطوح مختلف در کشور مشاهده نمیشود و این موضوع حاکی از نیاز به اجرای دورههای کشوری ضمن خدمت جهت ارتقای مهارت مدیران آموزشی میباشد. ضمنا ضرورت دارد که وزارت آموزشوپرورش با ایجاد مشوقهایی مانند افزایش حقوق، رتبهبندی و ماموریت و کمک هزینه تحصیلی فرهنگیان، بهویژه مدیران فرهنگی را به ادامه تحصیل در رشته مدیریت آموزشی و برنامهریزی درسی ترغیب نماید.
Undoubtedly, the key element in implementing any curriculum or educational program is an efficient manager,
who uses his skills to identify the strengths and weaknesses of the program and contributes to achievement of the
organizational goals by maintaining the strengths of the organization and improving its weaknesses,
understanding the complexity of the environment and individual behavior, and establishing good relationship
with other factors. This article entitled "Assessment of the Educational Needs of Iranian School Principals in
Technical, Human and Perceptual" is an attempt to predict with a good approximation the status of educational
managers in terms of the need to train the three skills proposed by Robert Katz. The author has tried to use the
findings of most researches in this area. The resources used in this article mostly include the articles published in
the scientific journals both inside and outside Iran. Attempts have also been made in thuis paper to use the
studies conducted in the field of disciplenes of management other than educational management. The author
tried to achieve his goal by combining, classifying and rearranging thefindings of other researchers. The author
found that there exists no balanced distribution of skills among managers at different levels in the country, which
necessitates holding in-service training courses throughout the country in order to improve the skills of the
educational managers. The Ministry of Education also needs to take measures to motivate the teachers in general
and the cultural managers in particular to continue their studies in the field of educational administration and
curriculum through incentives such as raising salaries, rating and mission, and supporting those who continue
their studies in universities.
ملخص الجهاز:
با توجه به اهمیت و نقش مهارتهای مدیران در بهبود عملکرد آنان و اثربخشی مدارس و ضرورت انجام بررسی در این زمینه </رجوع شود به تصویر صفحه> سعی داریم تا با مرور مقالات و پژوهشهای مرتبط به بررسی رابطه بین میزان آشنایی مدیران مدارس، مهارتهای سهگانه مدیریت و میزان نیاز به کسب این مهارتها بهصورت ضمن خدمت با عملکرد شغلی مدیران بپردازیم؛ بنابراین نگارنده قصد دارد تا ضمن بررسی مهارتهای مدیریتی میزان تأثیر آنها را بر توسعه مسیر شغلی مدیران، بررسی و با ارائه الگویی مناسب و کاربردی موجبات ارتقاء و توسعه شغلی آنان را فراهم آورد.
روغنی و دیگران (1388) در تحقیقی تحت عنوان بررسی رابطه بین میزان مهارتهای مدیریتی مدیران و اثربخشی آنان در سازمان اذعان داشت &quot;بین مهارتهای مدیریتی و میزان اثربخشی مدیران رابطه معناداری وجود دارد؛ و همچنین بین میزان مهارت فنی و مهارت انسانی و مهارت ادراکی و اثربخشی آنها رابطه وجود داشته است.
مدیر آموزشی در رأس سازمانی قرار دارد که از یکسو، جامعه و مردم نسبت به عملکرد و نتایج آن حساسیت بسیار از خود نشان میدهند و از سوی دیگر، وظایف آن بسیار پیچیده و انجام آن وابسته به دانش، تخصص و مهارت حرفهای و مستلزم روابط نزدیک و صمیمانه با معلم، دانش آموزان و کلیۀ دستاندرکاران آموزشوپرورش است (میر کمالی، 1383).