خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بر خودنظم دهی دانش آموزان
انجام گرفت. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود . جامعه ی
آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر پایهی اول دورهی متوسطهی دوم ناحیهی دو شهر اردبیل در1394 تشکیل می دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی - سالتحصیلی 95
خوشه ای، 60 دانشآموز انتخاب شده و به طور تصادفی در گروه آزمایش ( 30 نفر) و گروه کنترل ( 30
نفر) جایگزین شدند. به شرکت کنندگان گروه آزمایش، 6 جلسه مهارتهای تفکر انتقادی آموزش داده
شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی خودنظمدهی بوفارد استفاده شد . داده ها با روش آماری
کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که فرضیه ی پژوهش مبنی بر تاثیر
آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بر خودنظمدهی دانش آموزان مورد تایید قرار گرفته است . بدین
صورت که میانگین نمرههای پسآزمون دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان گروه کنترل
به طور معناداری در خودنظمدهی بیشتر بود. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای تفکر
انتقادی در افزایش خودنظمدهی دان شآموزان تاثیر معناداری دارد.
ملخص الجهاز:
تأثیر آموزش مهارت های تفکر انتقادی بر خودنظم دهی دانش آموزان پایۀ اول دورة متوسطۀ دوم 1 علی شیخ الاسلامی * چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت های تفکر انتقادی بـر خـودنظم دهـی دانـش آمـوزان انجام گرفت .
یافته ها نشـان داد کـه فرضـیه ی پـژوهش مبنـی بـر تـأثیر آموزش مهارت های تفکر انتقادی بر خودنظم دهی دانش آموزان مـورد تأییـد قـرار گرفتـه اسـت .
بنابراین ، می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های تفکر انتقادی در افزایش خودنظم دهی دانش آموزان تأثیر معناداری دارد.
تجزیه وتحلیل کواریانس برای مقایسه ی میانگین نمره های خودنظم دهی دانش آموزان (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که در جـدول ٣ مشـاهده مـی شـود (٠٠١>P,١٢٣١١=F)، پـس از تعـدیل نمره های پیش آزمون ، تفاوت بین گروه آزمایش و کنترل در سـطح آلفـای ٠/٠١ معنـادار است ؛ بنابراین ، فرضیه ی پژوهش مبنی بر تأثیر آموزش مهـارت هـای تفکـر انتقـادی بـر خودنظم دهـی دانـش آمـوزان و تفـاوت بـین گـروه آزمـایش و کنتـرل از لحـاظ میـزان خودنظم دهی مورد تأیید قرار می گیرد.
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت های تفکر انتقادی بر خـودنظم دهـی دانش آموزان انجام گرفت .
بدین صورت که آموزش مهارت های تفکر انتقادی باعث افـزایش قابـل ملاحظـه ی خودنظم دهی دانش آموزان گروه آزمایش شده بود.
به طورکلی ، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آمـوزش مهـارت هـای تفکـر انتقـادی در افزایش خودنظم دهی دانش آموزان تأثیر معناداری دارد.