خلاصة:
قابلیت نوآوری، عاملی کلیدی برای استمرار نوآوری در کسب و کار است و به سازمانها این توانایی را میدهد تا در محیط متغیر کنونی اثربخشتر رقابت کنند. بانکها نیز که یکی از مهمترین سازمانهای خدماتی هستند برای حضور در صحنه رقابت نیازمند نوآوریهای چشمگیری میباشند، و این امر آنها را در جهت انجام فعالیتهای نوآورانه هدایت میکند که موجب جذب مشتریان جدید در بین سایر رقبای خود میشود. بههمین دلیل ارزیابی نوآوری در این صنعت کمک مؤثری به بانکها برای سنجش میزان نوآوری و همچنین مقایسه خود با سایر رقبایشان خواهد کرد. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل ترکیبی خبره محور فازی برای ارزیابی نوآوری شعب بانک میباشد. بدین منظور، ابتدا عوامل مؤثر بر نوآوری در حوزههای مختلف شناسایی خواهد شد، پس از جمعبندی فعالیتهای صورت گرفته در این زمینه تمام معیارهای استخراجشده در اختیار خبرگان قرار گرفته و عوامل مؤثر بر نوآوری بانک شناسایی میشود. سپس با استفاده از روش تصمیمگیری چند شاخصه بهترین- بدترین که بهعنوان یکی از نوینترین روشهای تصمیمگیری مطرح است، این عوامل با نظرات خبرگان وزندهی میشوند. سپس با استفاده از روش مولتی مورای فازی 6 شعبه از شعب بانک انصار بهعنوان مورد مطالعه، ارزیابی میشوند. نتایج این پژوهش نشاندهنده این است که عوامل استراتژیک، عوامل داخلی و مشتری مهمترین عوامل تأثیرگذار بر نوآوری در حوزه بانک میباشند و همچنین چشمانداز بانک بهعنوان زیرمعیاری از عوامل استراتژیک، به مهمترین زیرمعیار مشخص شده است. پس از ارزیابی شعب، شعبه 6 به نوآورترین شعبه انتخاب شده است. در انتها بر اساس نتایج پژوهش، پیشنهادات اجرایی و پژوهشی ارائه گردید.
ملخص الجهاز:
بانک ها نیز که یکی از مهم ترین سازمان های خدماتی هستند برای حضور در صحنه رقابت نیازمند نوآوریهای چشم گیری میباشند، و این امر آن ها را در جهت انجام فعالیت های نوآورانه هدایت میکند که موجب جذب مشتریان جدید در بین سایر رقبای خود میشود.
کلی و استوری (٢٠٠٠)، در پژوهش خود به بررسی این موضوع پرداختند که آیا سازمان ها از یک رویه نظام مند برای تولید و غربالگری ایده ها استفاده میکنند یا خیر؟ در پژوهشی دیگر دییانگ و همکاران (٢٠٠٣) نوآوری در شرکت های خدماتی را مورد بررسی قرار داده اند.
Fuzzy ratio method (رجوع شود به تصویر صفحه) گام چهارم : تشکیل ماتریس نرمالایزشده فازی وزن دار با بهره گیری از اوزان به دست آمده از روش بهترین - بدترین : (رجوع شود به تصویر صفحه) گام پنجم : ∗yĩ هر یک از گزینه ها با توجه به سودمند یا غیرسودمند بودن اهداف از رابطه زیر حاصل میشود: (رجوع شود به تصویر صفحه) که در آن : vij١=jg∑ نشان دهنده شاخص های سودمند برای ١، ...
همچنین در میان زیر معیارها نیز، زیرمعیارهای چشم انداز سازمان (٢-C١) و اتحاد استراتژیک با مشتری در پاسخ به تغییرات محیط خارجی (٣-C١) در معیار استراتژیک (C١)، زیرمعیارهای تمرکـز بـر خواسته های مشتریان (١-C٢) و نظرسنجی به طور منظم از رضایت و شکایت مشتریان (٢-C٢) در معیار مشتری (C٢)، زیرمعیارهای تمرکز بر محرکهای جدید بیرونی (١-C٣) و راه اندازی بازار جدید و عملکرد بازاریابی (٣-C٣) در معیار بازار (C٣)، زیرمعیارهای منابع سازمان (فیزیکی و مجازی) (٨-C٤) و حمایت مدیریت ارشد (١٠-C٤) در معیار عوامل داخلی (C٤)، زیرمعیارهای نیاز خدمات به فن آوری پیشرفته (٥-C٥) و هزینه ایجاد خدمات (٣-C٥) در معیار خدمات (C٥)، به ترتیب به عنوان مهم ترین و کم اهمیت ترین زیرمعیارها در معیارهای کلی مؤثر بر نوآوری در حوزه بانک مدنظر قرار گرفتند.