خلاصة:
پژوهش های متعدد نشان داده است که مصرف کنندگان از سبک های مختلفی هنگام مواجه شدن با تصمیمات در بازار پیروی می کنند.این سبک ها رویکرد ذهنی مصرف کنندگان در فرآیند تصمیم گیری برای خرید می باشد.لذا هدف از این مطالعه بررسی ارتباط سبک های تصمیم گیری مصرف کنندگان با خرید نوشیدنی های گازدار در فروشگاه های زنجیره ای رفاه استان گیلان می باشد.روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است و جامعهی آماری آن،کلیه مصرف کنندگان نوشیدنی های گازدار در فروشگاه های زنجیره ای رفاه استان گیلان می باشند. تعداد نمونه بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان،384نفر بوده است . ابزار گرداوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه است که ازپرسشنامه سبک مصرف کنندگان (سی.اس.آی) استفاده شده است که ضریب آلفای کرونباخ همه آنها بالای 7/0 بوده است. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرم افزار SPSSاستفاده شده است.نتایج پژوهش نشان داد هر هفت فرضیه پژوهش که شامل: « کمال گرا و حساس به کیفیت بالا، حساس به برند، سردرگمی به دلیل گزینه های در دسترس زیاد، لذتگرا و طالب خرید به عنوان سرگرمی، حساس به قیمت و ارزش قائل شدن برای پول، واکنشی- بی برنامه و بی هدف ، عادتگرا و وفادار به برند » مورد تایید قرار گرفتند و بین سبک های تصمیم گیری مصرف کنندگان با خرید نوشیدنی های گازدار در فروشگاه های زنجیره ای استان گیلان رابطه وجود دارد.
ملخص الجهاز:
نتایج پـژوهش نشـان داد هـر هفـت فرضـیه پـژوهش کـه شامل : « کمال گرا و حساس به کیفیت بالا، حساس به برند، سردرگمی به دلیل گزینه های در دسترس زیـاد، لـذتگرا و طالب خرید به عنوان سرگرمی ، حساس به قیمت و ارزش قائل شدن برای پـول ، واکنشـی - بـی برنامـه و بـی هـدف ، عادتگرا و وفادار به برند » مورد تایید قرار گرفتند و بین سبک های تصمیم گیری مصرف کنندگان با خریـد نوشـیدنی های گازدار در فروشگاه های زنجیره ای استان گیلان رابطه وجود دارد.
از این مقیاس در تحقیقات بسیاری در سایر کشورها نیز استفاده شده است ، اما در کشـور مـا کمتر مورد توجه قرار گرفته است و به همین منظور محققان بر آن شده اند تا بـا اسـتفاده از ایـن مقیـاس بـه تبیین سبک های تصمیم گیری مصرف کننده در خصوص خرید نوشـیدنی هـای گـازدار در فروشـگاه هـای زنجیره ای رفاه استان گیلان بپردازند.
در این فهرست هشت سبک تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان طراحی شده که به طور مکـرر توسط پژوهشگران دیگر مورد استفاده قرار گرفته است که عبارتند از: کمال گرا و حساس به کیفیت بـالا، حساس به برند، مدگرا و نوجو، حساس به قیمت و ارزش قائل شدن برای پول ، لـذتگرا و طالـب خریـد بـه عنوان سرگرمی ، واکنشی ، بی برنامه و بی هدف ، سردرگمی به دلیل گزینه های در دسترس زیاد، عادت گرا و وفادار به یک برند ( اسپرولز و کندال ، ١٩٨٦).