خلاصة:
درباره اینکه هریک از راهبردهای رفتار جبرانی مصرف کننده چه هنگامی رخ می دهند، پژوهشهای بسیار کمی انجام شده است. بنابراین، پژوهش حاضر با شناسایی عوامل موثر بر راهبردهایی که افراد در مواجهه با ناهمخوانی خودها انتخاب می کنند، به پرکردن خلاء تحقیقاتی مربوطه پرداخته است. پژوهش حاضر دارای رویکرد کیفی بوده و براساس روش نظریه پردازی داده بنیاد انجام شده است. برای گردآوری داده ها از مصاحبهه ای عمیق استفاده شد. نمونه گیری به روش نمونه گیری نظری با بهره مندی از تکنیک های هدفمند وگلوله برفی انجام شد که بر مبنای آن با 23 نفر از مراجعین کلینیک های جراحی زیبایی در شهر تهران مصاحبه شد. تجزیه وتحلیل داده ها به روش اشتراس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفت. براساس نتایج حاصل از کد گذاری باز، محوری و گزینشی، طبقه ناهمخوانی خودها به عنوان طبقه محوری انتخاب شد چرا که به تکرار در داده ها ظاهر شد و همه مقوله های اصلی دیگر را می توان به آن ربط داد، دو منشاء فردی (تصور از خود) و بین فردی (وضعیت فرد در مقایسه با دیگران) باعث ایجاد ناهمخوانی خودها می شوند، راهبردها تحت روندهای جهانی( مانند فناورانه شدن، زیبایی شناسانه شدن وغیره) استفاده می شوند، عوامل اجتماعی، فرهنگی، شخصی، روانشناختی و جمعیت شناختی به تعدیل راهبردها می پردازند، دو راهبرد حل مستقیم و خود تکمیلی نمادین در واکنش به ناهمخوانی خودها استفاده می شوند، راهبرد های رفتار جبرانی مصرف کننده می توانند ناهمخوانی خودها را کاهش داده یا از بین ببرند
ملخص الجهاز:
براساس نتایج حاصل از کدگذاری باز، محوری و گزینشی، طبقه ناهمخوانی خودها به عنوان طبقه محوری انتخاب شد چرا که به تکرار در داده ها ظاهر شد و همه مقوله های اصلی دیگر را میتوان به آن ربط داد، دو منشاء فردی (تصور از خود) و بین فردی (وضعیت فرد در مقایسه با دیگران ) باعث ایجاد ناهمخوانی خودها میشوند، راهبردها تحت روندهای جهانی (مانند فناورانه شدن ، زیبایی شناسانه شدن وغیره ) استفاده میشوند، عوامل اجتماعی، فرهنگی، شخصی، روانشناختی و جمعیت شناختی به تعدیل راهبردها میپردازند، دو راهبرد حل مستقیم و خود تکمیلی نمادین در واکنش به ناهمخوانی خودها استفاده میشوند، راهبردهای رفتار جبرانی مصرف کننده میتوانند ناهمخوانی خودها را کاهش داده یا از بین ببرند.
(Carver & Scheier, 1990; Higgins, 1987) ناهمخوانی خودها١١ به عنوان یک وضعیت ناخوشایند و آزاردهنده که از تفاوت واقعی یا درک شده بین خود واقعی فرد (مانند هوش واقعی، ظاهر فیزیکی واقعی، توان علمی واقعی و غیره ) و خود ایده آل وی (مانند هوش ایده آل ، ظاهر فیزیکی ایده آل ، توان علمی ایده آل و غیره ) ناشی میشود، تعریف میشود(١٩٨٤ ,Folkman &Lazarus ;٢٠١٢ ,Rucker &Kim ).
در پژوهش حاضر، طبقه راهبردهای رفتار جبرانی مصرف کننده (شامل راهبرد حل مستقیم و راهبرد خود تکمیلی نمادین ) به عنوان راهبردها استخراج شدند چرا که پس از بارها بازبینی و بررسی داده ها مشخص شد که مصاحبه شوندگان با استفاده از این دو راهبرد به ناهمخوانی خودها واکنش نشان میدهند.