خلاصة:
مقدمه و هدف: با جهانی شدن ورزش، تولیدات ورزشی در سطح ملی و بینالمللی به فروش میرسند. در تحقیقات بازاریابی ورزشی، مشخصههای خرید، برای فروش بیشتر کالاهای ورزشی بسیار مهم است. هدف تحقیق حاضر تعیین عوامل مؤثر بر تصمیم خرید مصرفکنندگان کالاهای ورزشی در سطح شهر تبریز و با استفاده از مدل اسپرولز و کندال میباشد. روش شناسی: پژوهش حاضر، توصیفی-پیمایشی بوده و جامعه آماری شامل مصرفکنندگان کالاهای ورزشی بالای 18سال شهر تبریز و نمونه آماری 385 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار تحقیق، پرسشنامهی برگرفته از پرسشنامهی سبک مصرفکننده اسپرولز-کندال بود که روایی آن توسط متخصصین و و پایایی آن با آزمون تحلیل عاملی برای کالاهای ورزشی تأئید شد. ازآمار توصیفی برای توصیف ویژگیهای جمعیتشناختی و از آمار استنباطی )تحلیل عاملی، کلموگروف-اسمیرنف، فریدمن، یومن-ویتنی و کروسکال-والیس)در سطح معنیداری 05/0α≤ استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد، سه سبک تصمیمگیری نوگرایی و مدگرایی، ایدهآلگرایی و لذتگرایی در مصرفکنندگان کالاهای ورزشی شهر تبریز وجود دارد و مؤثرترین عامل در تصمیمگیری خرید آنها مدگرایی و نوگرایی میباشد (001/0p< و 079/603 =X2). همچنین مردان نسبت به زنان نوگراتر بودند (001/0 p< و 000/ 12292= z) و افراد شاغل با حقوق متغیر ایدهآل گراتر بودند (038/0 = p و 770/11 =X2). درآمد خانواده با سبک نوگرایی و درآمد شخصی با سبک لذتگرایی ارتباط دارند و بین سن، تحصیلات و ورزشکار بودن یا نبودن مصرفکنندگان و سبک تصمیمگیری آنان تفاوتی مشاهده نشد (05/0p>). بحث: با توجه به اهمیت مشتریان ورزشی به نوگرایی و مدگرایی، نیاز توجه تولیدکنندگان و فروشندگان کالاهای ورزشی در این زمینه محسوس است.
ملخص الجهاز:
يافته ها: نتايج نشان داد، سه سبک تصميم گيري نوگرايي و مدگرايي، ايده آل گرايي و لذت گرايي در مصرف کنندگان کالاهاي ورزشي شهر تبريز وجود دارد و مؤثرترين عامل در تصميم گيري خريد آنها مدگرايي و نوگرايي ميباشد (٠٠٠١>p و ٦٠٣/٠٧٩ =X٢).
نتايج اين مطالعه نشان داد شش سبک تصميم گيري حساسيت به قيمت ، حساسيت به کيفيت ، نوگرايي، تمايل به خريد براي سرگرمي، سردرگمي به واسطه انتخاب فراوان و نيز سبک تنوع طلبي، در ميان اين مصرف کنندگان وجود دارد.
بنابراين بين اولويت بندي سبک هاي تصميم گيري خريد، در بين مصرف کنندگان کالاهاي ورزشي در سطح شهر تفاوت وجود دارد و نوگرايي و مدگرايي بيشترين و عامل لذت گرايي کمترين تأثير را دارند (جدول ٥).
تحقيق حاضر مانند نتايج پژوهش وينگ (٢٠١١) و مداحي (٢٠١١) به اين نتيجه رسيد که بين سن مصرف کنندگان کالاهاي ورزشي و سبک تصميم گيري خريد تفاوت وجود ندارد (٧،٩).
مانند مطالعات مخلص (٢٠٠٩) و رياحي (٢٠٠٨) تحقيق حاضر به اين نتيجه دست يافت که بين درآمد شخصي مصرف کنندگان کالاهاي ورزشي و سبک تصميم گيري خريد آنان تفاوت وجود دارد و افراد با درآمد بيشتر به سبک لذت گرايي تمايل بيشتري نشان ميدهند (٥،١٩).
Decision-making styles of consumers when buying products, detergents and cleaners (based on the Sproles and Kendall Model), JournalofEngineeringMarket (TMBA).
Y. (2012), "Consumer Decision Making Styles amongst Young Generation in Malaysia", European Journal of Social Sciences, ISSN 1450-2267, 30(2), 263-275.
G. (2006), "Consumer Decision-Making Styles and Mall Shopping Behavior", Journal of Business Research 59 (2006), 535-548.