خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر اجتناب از کمک طلبی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه سوم راهنمایی است. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر مقطع سوم راهنمایی مدارس غیرانتفاعی منطقه چهار تهران در سال تحصیلی 92-91 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، 39 دانشآموزی که نمرات اجتناب از کمک طلبی بالایی داشتند ) یک انحراف معیار بالاتر از میانگین گروه(، انتخاب و به صورت تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. به گروه آزمایشی، 10 جلسه مهارت حل مسئله آموزش داده شد؛ و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه کمک طلبی ریان و پنتریچ استفاده شد. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که بین گروه آزمایشی و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد، بدینصورت که آموزش مهارت حل مسئله، بر کاهش اجتناب از کمک طلبی تأثیرگذار بود.
ملخص الجهاز:
جامعه آماري پژوهش را کليه دانش آموزان دختر مقطع سوم راهنمايي مدارس غيرانتفاعي منطقه چهار تهران در سال تحصيلي ٩٢-١٣٩١ تشکيل ميدادند که از ميان آنها با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چندمرحله اي، ٣٩ دانش آموزي که نمرات اجتناب از کمک طلبي بالايي داشتند (يک انحراف معيار بالاتر از ميانگين گروه )، انتخاب و به صورت تصادفي در يک گروه آزمايش و يک گروه کنترل جايگزين شدند.
Shin, Lampkins-Uthando, Kiefer, & Thompson 5.
جدول ٢-١ ميدهد که آموزش حل مسئله بر کاهش اجتناب از کمک طلبي تحصيلي دانش آموزان مؤثر است (٠٠٥>P ,٥٧٤٣٣=F).
نتايج حاکي از آن است که پس از کنترل پيش آزمون ميانگين متغير کاهش اجتناب از کمک طلبي تحصيلي دانش آموزان در گروه آزمايشي و گواه به ترتيب (١,٤٠٠) و (٢,١٦٤) به دست آمده است ؛ که نشان دهنده فاصله زياد بين اين گروه ها است .
بحث و نتيجه گيري ازآنجاييکه يافته ها نشان مي دهند کمک طلبي يک راهبرد مهم براي بهبود يادگيري ، حل مستقل اند مسائل و کسب موفقيت است و کمک طلبي خود- گزارشي، پيش بيني کننده پيشرفت تحصيلي دانش آموزان است ، ضرورت بررسي راه حل هاي گوناگون براي افزايش اين مهارت روشن ميگردد.
Andrews M, Ainley M, Frydenberg E.
An achievement goal perspective on student help seeking and teacher help giving in the classroom: Theory, research, and educational implications.
Social goals, academicgoals, and avoiding seeking help in the classroom.