خلاصة:
پیدایش محصولات و ارائه خدمات در سطح جهانی موجب ایجاد و تشدید رقابت بینالمللی شده و این تغییر با گسترش روزافزون دسترسی به اطلاعات و فنآوریهای مرتبط با آن چالشهای جدیدی را برای سازمان ها و صنایع ایجاد کرده است. به ناچار بسیاری از سازمانها قلمرو فعالیتهای خود را وسعت دادهاند. این وسعت قلمرو فعالیت باعث شده است که سازمانها با چندگانگی فرهنگی در کارکنان و مراجعان مواجه شوند. هوش فرهنگی یکی از راه های مدیریت موثر این پدیده است. این پژوهش به منظور تعمیق مفهوم هوش فرهنگی و با هدف طراحی و تبیین الگوی شناخت و سنجش هوش فرهنگی انجام شده است. در این مسیر مولفهها و متغیرهای الگوی موردنظر با بهرهگیری از مطالعه¬های فراترکیب شناسایی شده و چارچوب مفهومی به دست آمده برای ارزیابی و سنجش هوش فرهنگی با استفاده از دلفی فازی در نمونه آماری منتخب خبرگان اصلاح و تایید شد. با جمعبندی مطالعات، شش مولفه به عنوان خودگشودگی برای یادگیری بینفرهنگی، تماس با سایر فرهنگها، برقراری ارتباطات با سایر زبان ها، لذت بردن از ارتباطات بینفرهنگی و اهمیت دادن به آگاهی از فرهنگ ها به همراه 19 کد محوری برای ارزیابی و سنجش هوش فرهنگی شناسایی شد. این کدها، حاصل بررسی مقالههای منتخب از فراترکیب و دلفی فازی بودهاند که میتواند مدلی کارامد برای ارزیابی و سنجش هوش فرهنگی به کار رود.
ملخص الجهاز:
راهبرد رفتار مبتنی بر الگوی شناخت و سنجش هوش فرهنگی سعید عامری*، عباس خدادادی**، ابراهیم حاجیانی*** چکیده پیدایش محصولات و ارائه خدمات در سطح جهانی موجب ایجاد و تشدید رقابت بینالمللی شده و این تغییر با گسترش روزافزون دسترسی به اطلاعات و فنآوریهای مرتبط با آن چالشهای جدیدی را برای سازمانها و صنایع ایجاد کرده است.
در این مسیر مولفهها و متغیرهای الگوی موردنظر با بهرهگیری از مطالعههای فراترکیب شناسایی شده و چارچوب مفهومی بهدستآمده برای ارزیابی و سنجش هوش فرهنگی با استفاده از دلفی فازی در نمونه آماری منتخب خبرگان اصلاح و تایید شد.
موفقیت تعاملات میانفرهنگی موفقیتآمیز در نتیجه هوش فرهنگی ممکن است این نتایج را داشته باشد: سازگاری خوب یک فرد در احساس لذت و رفاه، توسعه و حفظ روابط خوب با اعضای فرهنگهای دیگر و موفقیت در دستیابی به اهداف تعامل [8].
بعد رفتاری: هوش فرهنگی، مجموعهای از رفتارهای خاص فردی است که برای تعامل اثربخش فرهنگی ضرورت دارد.
سوال اصلی پژوهش این است که الگوی سنجش و ارزیابی هوش فرهنگی کدام است؟ کلیدواژههای این سوال، معیارهایی را ارائه میدهد و بر اساس آن میتوان مقالات مناسب که وارد فرآیند فراترکیب و مقالاتی که از فرآیند خارج میشوند را شناسایی نمود.
Cultural intelligence: A review, reflections, and recommendations for future research.
International Journal of Cross Cultural Management, 8(2): 123-143.
International Journal of Cross Cultural Management, 8(2): 123-143.
Global managers: An analysis of the impact of cultural intelligence on job satisfaction and performance.
Developing global leaders: The role of international experience and cultural intelligence, in Advances in Global Leadership.