خلاصة:
وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری متولی تولید علم و دانش، توسعه و گسترش پژوهش در کشور است و دانش یک منبع اصلی و سرمایه سازمانی در این وزارت است. درصورتی که وزارت علوم متولی مدیریت دانش کشور باشد، ابتدا باید خود بتواند مدیریت دانش مناسبی را در سازمان خود ایجاد کند. این پژوهش با پاسخ به این سوال ها که آیا سرمایه فکری با خلق و انتقال دانش رابطه معناداری دارد؟ و این که وضعیت عوامل سرمایه فکری و خلق و انتقال دانش در وزارت علوم تحقیقات و فن آوری چگونه است؟ انجام شده است. فرضیههای پژوهش عبارت اند از: بین سرمایه فکری و خلق و انتقال دانش رابطه معناداری وجود دارد (فرضیه اصلی) و همچنین بین عوامل انسانی، ساختاری و ارتباطی و خلق و انتقال دانش در وزارت علوم تحقیقات و فن¬آوری رابطه معناداری وجود دارد (سه فرضیه فرعی). جامعه آماری شامل کارکنان وزارت علوم است و از بین آن ها 227 نفر به عنوان نمونه آماری از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محققساخته بود که روایی آن براساس آلفای کرونباخ برابر با 864/0 بوده و نتایج نشان میدهد که هر سه مولفه انسانی، ساختاری و ارتباطی با خلق و انتقال دانش در وزارت علوم ارتباط معناداری دارد.
ملخص الجهاز:
تبیین راهبرد سرمایه فکری برای ایجاد و انتقال دانش ناهید عظیمی*، تیمور آقایی فیشانی** چکیده وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری متولی تولید علم و دانش، توسعه و گسترش پژوهش در کشور است و دانش یک منبع اصلی و سرمایه سازمانی در این وزارت است.
ازآنجاکه سرمایه فکری بهعنوان یکی از زیرساختهای کلیدی سازمانی و بهعنوان یک سرمایه ناملموس و نامشهود برای اجرای مدیریت دانش لازم است؛ بنابراین در این پژوهش از سرمایه فکری بهعنوان متغیر مستقل استفاده شده که اثر آن را بر فرایند خلق و انتقال دانش در ستاد وزارت مورد سنجش قرار خواهد گرفت؛ بنابراین دغدغه و سوال ذهنی که برای پژوهشگر ایجاد شده و درپی پاسخگویی به آن است: آیا سرمایه فکری با خلق و انتقال دانش رابطه معناداری دارد؟ وضعیت عوامل سرمایه فکری و خلق و انتقال دانش در وزارت علوم تحقیقات و فنآوری چگونه است؟ 2.
در همین ارتباط، سه فرضیه فرعی هم برای بررسی آن تدوین شد که به شرح زیر است: فرضیه اول: بین عوامل انسانی و خلق و انتقال دانش در وزارت علوم تحقیقات و فنآوری رابطه معناداری وجود دارد.
براساس الگوی ارائهشده در این پژوهش در مورد تاثیر سرمایه فکری در خلق و انتقال دانش در وزارت علوم پیشنهاد میشود: ـ با توجه به اینکه یکی از موضوعهای موثر در ارتقای مدیریت دانش، استفاده از ظرفیت شبکهسازی و ایجاد دیدگاه کلاننگر در افراد است، پیشنهاد میشود که از روشهای طراحی مجدد مشاغل مانند چرخش شغلی برای آشناسازی کارکنان حوزه ستادی با کلیه فعالیتهای ستاد استفاده شود.