خلاصة:
پژوهش حاضر از نوع تحلیل محتوا می باشد. بدین منظور ابتدا اهداف، اصول، روش آموزش و ارزشیابی برنامه با توجه به مقالات و برنامه کشورهای پیشرو در این زمینه، تبیین شد، و سپس بهمنظور مشخص شدن محتوا، با بررسی آزمونهای شایستگی ریاضی در بدو ورود به دبستان و بررسی مقالات و کتب مربوط به آموزش ریاضیات در سن پیش از دبستان، به روش تحلیل محتوای کیفی یازده مفهوم آموزشی مشخص گردید. بهمنظور اعتباربخشی برنامه تبیین شده، به روش نمونهگیری هدفمند، ۱۵ فرد متخصص انتخاب شده و برنامه در اختیار آنها قرار داده شد. کفایت اصول، اهداف، روشهای تدریس و نحوه ارزشیابی برنامه مورد تایید متخصصان قرار گرفت لیکن در رابطه با محتوا، دو مقوله با نظر متخصصان حذف شد و نسبت روایی محتوایی برنامه CVR)) با روش لاوشه برابر با ۸۳/۰ و پایایی آن ۹۱/۰ مورد تائید قرار گرفت. درنهایت با بررسی کتب آموزش ریاضی پیش از دبستان و با روش تحلیل محتوای کمی، مفاهیمی که در حال حاضر تدریس میشود مشخص گردید. نتایج بررسی محتوای آموزش ریاضی پیش از دبستان نشان داد، مفاهیم نگهداری ذهنی عدد و نگهداری ذهنی طول در هیچکدام از کتب مذکور وجود نداشته و پس از آن طبقهبندی منطقی، الگوسازی و توالی منطقی، بازشناسی در غیاب الگو و تقارن ساده دارای کمترین فراوانی میباشند. همچنین نتایج تحلیل محتوا نشان داد روش آموزش موجود در کتب تنها از طریق آوردن شکل برای هر مفهوم و درخواست از کودک جهت انجام دستورالعمل مربوط به آن است.
ملخص الجهاز:
شناسایی و اعتباربخشی مؤلفه های برنامه مطلوب آموزش ریاضی پیش از دبستان و تحلیل محتوای کتب مربوط ناهید شیرانی بیدآبادی احمدرضا نصر اصفهانی سید ابراهیم میر شاه جعفری احمد عابدی چکیده هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش عملی ریاضی بر شایستگی ریاضی و رفتارهای یادگیری کودکان بود، روش انجام این پژوهش طرح شبه آزمایشی بوده است .
بررسی فعالیت های یادگیری در حین آموزش نشان داد نوع برنامه و روش ارائه در نوع فعالیت ، رفتار کلامی و مشارکت کودکان مؤثر بوده و بیشترین تأثیر را بر نوع فعالیت گذاشته است .
با توجه به سطح معناداری مربوط به آزمون t-مستقل و یا معادل آن در حالت ناپارامتری آزمون من -ویتنی در دو گروه میتوان نتیجه گرفت که تفاوت میانگین در دو گروه (آزمایشی و کنترل ) برای دو مقیاس اصلی نگهداری ذهنی طول و تشخیص شباهت ها و تفاوت ها معنادار نیست برای بررسی سؤال دوم پژوهش که آیا اجرای این برنامه بر روی رفتارهای یادگیری کودکان مانند نحوه فعالیت ، رفتار کلامی و مشارکت تأثیر می گذارد؟ ابتدا از آزمون کلموگروف -اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن داده ها استفاده شد.
در این پژوهش با توجه به سطح معناداری مربوط به آزمون t-مستقل و یا معادل آن در حالت نا پارامتری آزمون من -ویتنی در دو گروه آزمایشی و کنترل ، میتوان نتیجه گرفت که تفاوت میانگین در دو گروه به طورکلی معنادار است ؛ بنابراین برنامه تدوین شده بر شایستگی ریاضی کودکان مؤثر بوده است .
Mathematics Education Research Journal, 26(4), 853-870.