خلاصة:
اختلال یادگیری ویژه، یک اختلال عصبی رشدی است. دانشآموزان با اختلال سطح بالایی از مشکلات شناختی را دارند که منجر به افت تحصیلی آنها میشود. پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر توانبخشی شناختی رایانهای بر کاهش اجتناب شناختی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه سوم تا ششم با اختلال یادگیری شهر کرمانشاه بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 28 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اجتناب شناختی سکستون و دوگاس (2008)، پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو و آزمون تجدید نظر شده هوش وکسلر کودکان بود. برنامه توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ به مدت 12 جلسه 50-60 دقیقهای و دو بار در هفته برای گروه آزمایش اجرا شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس با نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد برنامه توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ موجب کاهش اجتناب شناختی این کودکان شده است (001/ 0> P). توانبخشی شناختی رایانهای میتواند بهعنوان روشی مناسب در کاهش اجتناب شناختی کودکان به کار رود و به دانشآموزان برای استفاده از راهبردهای کارآمدتر برای کنترل سطح اضطراب و کاهش حواسپرتی کمک کند و درنهایت سبب پیشرفت عملکرد تحصیلی آنها شود.
ملخص الجهاز:
نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد برنامه توان بخشی شناختی کاپیتان لاگ موجب کاهش اجتناب شناختی این کودکان شده است (٠٠٠١ واژگان کلیدی: اجتناب شناختی، اختلال یادگیری ویژه ، توان بخشی شناختی رایانه ای، دانش - آموزان .
نتایج برخی مطالعات ازجمله مک اوی، مولدس و ماهونی ٧ (٢٠١٣)، واینر و کارتن ٨، (٢٠١٢) و بالیکس و دیوریو٩ (٢٠٠٧) نشان میدهد که اجتناب شناختی یکی از راهبردهای شناختی است که افراد اضطرابی برای پردازش اطلاعات در محیط های اضطراب زا از آن استفاده میکنند و از این طریق سعی بر تغییر تفکرات و تصورات ذهنی خود دارند تا بتوانند خود را از نگرانیهای محیطی رهایی دهند (بساک نژاد، معینی و مهرابی زاده هنرمند، ١٣٨٩).
Tops, Callens, Van Cauwenberghe, Adriaens, & Brysbaert 4.
Bergo, Lombardi, Pambuku, Della Puppa, Bellu, D’Avella & Zagonel 3.
Gaitán, Garolera, Cerulla, Chico, Rodriguez Querol & Canela Soler 5.
علی پور و امینی (١٣٩٦) تأثیر برنامه ی توان بخشی شناختی Captain's Log را بر کارکردهای توجه در دانش آموزان اختلال یادگیری نارساخوان بررسی کردند نتایج تحلیل داده ها اثربخشی بودن 1.
Díez-Cirarda, Ojeda, Peña, Cabrera-Zubizarreta, Lucas-Jiménez & Gómez- Esteban 5.
نتایج نشان داد بازیهای رایانه ای شناخت محور بر بهبود کارکرد اجرایی در مؤلفه های حال مسئله / برنامه ریزی، سازمان دهی رفتاری/ هیجانی کودکان پیش دبستانی دارای اختلال یادگیری عصب روان شناختی میشود.