خلاصة:
این پژوهش با توجه به اهداف، پژوهشی کاربردی- توسعهای است. از منظر گردآوری اطلاعات تلفیقی است. برای گردآوری، تحلیل و ترکیب دادههای کمّی و کیفی از روش تحلیل تاثیر متقابل استفاده شده است. با استفاده از روش تحقیق تحلیلی از طریق تجزیه و تحلیل ادبیات پژوهشی، مرتبط با روندهای جهانی توسعه آموزش فنی شناسایی گردید. از نظر خبرگان آموزشی که مجموعهای 30 نفری از متخصصان و خبرگان در حوزه آموزش و پرورش رسمی فنی و حرفهای، دارای دیدگاه آینده پژوهانه و راهبردی، با نمونهگیری قضاوتی و هدفمند هستند، مهمترین روندهای جهانی توسعه آموزش فنی و حرفهای استحصا شده و با جمع بندی نظرات، تعداد 22 روند نهایی گردید سپس با روش تحلیل تاثیر متقابل، میزان تاثیر پذیری و تاثیر گذاری این روندها برآورد شد. یافتهها نشان میدهد، متغیرهای "جامعه شبکهای "، "ایجاد چارچوب صلاحیت ملی "، "رویکرد شایستگی مداری" و "جمعیت" از مهمترین بازیگران تاثیرگذار بر وضعیت آرمانی آموزشی آینده هستند.
According to the objectives, this research is an applied-developmental research. From a data gathering perspective, it is integrated. Interaction analysis method was used to collect, analyze and combine quantitative and qualitative data. The analytical research method was identified by analyzing the research literature related to the global trends of technical education development. From the point of view of educational experts, a group of 30 experts and experts in formal technical and vocational education, with a forward-looking and strategic perspective, with judicious and purposeful sampling, the most important global trends in technical and professional education development. Summarized and summarized the opinions, 22 trends were finalized. Then, the interaction effects, the effectiveness and impact of these trends were estimated. Findings show that variables such as "network community", "national competency framework", "orbital competence approach" and "population" are the most important factors influencing future educational attainment.