خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط استراتژیهای بازاریابی بر وفاداری به برند کالاهای ورزشی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات همبستگی بود که بهصورت پیمایشی انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش، شامل تمامی مصرفکنندگان کالاهای ورزشی ایرانی در فروشگاههای ورزشی شهر تبریز بود. از آنجا که حجم جامعۀ آماری مشخص نبود، حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان برای جوامع نامعلوم 384 نفر در نظر گرفته شد. در این مطالعه از پرسشنامههای استاندارد بهعنوان ابزار گردآوری دادهها استفاده شد. پرسشنامۀ استراتژی پورتر (1378)، حاوی 27 سؤال دربارة سه استراتژی رقابتی پورتر (تمایز، تمرکز و رهبری در هزینه) و پرسشنامۀ استاندارد وفاداری به برند (محمودی و همکاران، 1394) که شامل دو مؤلفۀ وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی و در مجموع دارای 15 سؤال است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با نظر یازده تن از استادان متخصص در حوزههای مدیریت ورزشی و مدیریت بازرگانی تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در متغیر استراتژیهای بازاریابی 0.87 و برای وفاداری به برند 0.85 بهدست آمد. نتایج نشان داد که استراتژیهای تمرکز (CR=13.96) و رهبری در هزینهها (CR=7.21)، با شدت زیاد و استراتژی تمایز (CR=8.11) با شدت متوسط، بر وفاداری به برند تأثیرگذار است. با توجه به نتایج تحقیق مدیران شرکتهای ایرانی میتوانند با ایجاد تمایل بین محصولات خود و برندهای خارجی و با استفاده از ظرفیتهای فرهنگی و ملی کشور و همچنین رهبری در هزینهها و استفاده از روشهای نوین قیمتگذاری و غیره نسبت به جذب و حفظ مصرفکنندگان خود بهصورت مؤثرتری اقدام کنند.
The purpose of this study was to investigate the impact of marketing strategies on brand loyalty in sporting goods. This study in terms of purpose was applied and in terms of the nature was correlation research that was conducted through a survey. The statistical population of this study included all consumers of Iranian sports goods in Tabriz sport shops. Since the size of population was not known, the sample size was 384 for unknown communities based on Krejcie and Morgan table. In this study, standard questionnaires were used as data collection tool. Porter's Strategy Questionnaire (1999), containing 27 questions about Porter's three competing strategies (differentiation, focus, and cost leadership) and the standard Brand Loyalty Questionnaire (Mahmoudi Et al, 2015), which includes two components of behavioral and attitude loyalty, with a total of 15 questions. The face and content validity of the questionnaire was verified by the opinion of eleven experts in the fields of sports management and business management. The reliability of the questionnaire was obtained by using Cronbach's alpha coefficient in the variable of marketing strategies 0.87 and for brand loyalty 0.85. The results showed that concentration) CR=13.96( and leadership) CR=7.21( strategies at high-intensity and differentiation) CR=8.11( strategy with moderate intensity influenced brand loyalty. The results showed that cost-focused and high-intensity leadership strategies and differentiation strategies influenced on brand loyalty. According to the research results, managers of Iranian companies can attract and retain their consumers more effectively by creating a desire between its products and foreign brands and by using the cultural and national capacities of the country, as well as leading in costs and using new pricing methods, etc.