خلاصة:
سیاستگذاران برای رشد نیروی انسانی ماهر، نیازمند تحول در برنامهها میباشند. بدین منظور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ایران تصویب گردید ولی تعیین مصادیق آن نیاز به تبیین و برآورد دارد. تحلیل محتوای سند تحول از منظر اقتصادی-حرفهای و علمی-فناوری است. روش؛ مصادیق و مؤلفههای ساحتهای اقتصادی -حرفهای و علمی - فناوری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تحلیل محتوا گردیدند و از نرمافزار اتلس تی ای استفاده شد و با پرسشنامه، نظر هنرآموزان در باره اهداف تربیتی سند تحول در کتابهای تخصصی نظام جدید، برآورد گردید و آزمون نمونههای دوگانه، بر رویدادههای کمی در نرمافزار SPSS اجرا شد. پژوهش برای اولین بار، به کشف معانی، اولویتها، نگرشها، شیوههای درک و سازمانیافتگی مفاهیم دستیافت و نشان داد که ازنظر خبرگان آموزشی هدفهای ساحتهای اقتصادی -حرفهای و علمی - فناوری، در کتابهای تخصصی نظام جدید تا حد قابل قبولی برآورد میشود. مفاهیم حاصل از این پژوهش، نظیر کشف معانی، اولویتها، نگرشها، سازمانیافتگی، رشد و شایستگیهای فنی و علمی، به مدیران فنی و حرفهای کمک میکند تا زیر نظامهای برنامه درسی در همه سطوح آموزش عمومی، فنی و مهارتی را طراحی نمایند.
Background; Policymakers need to change plans to grow skilled manpower. For this purpose, the document of the fundamental transformation of education in Iran was approved, but determining its examples needs to be explained and estimated. Purpose of the research; Content analysis of the transformation document is from an economic-professional and scientific-technological perspective. Method; Examples and components of economic-professional and scientific-technology fields of the document of fundamental change in education and training were analyzed, the content was used, and ATLAS.TI software was used. The dual sample test was performed on quantitative data in SPSS software. findings; For the first time, the research revealed the meanings, priorities, attitudes, methods of understanding, and organization of concepts and showed that according to educational experts, the goals of economic-professional and scientific-technological fields in the specialized books of the new system are estimated to an acceptable level. Be. Result; The concepts of this research, such as: discovering meanings, priorities, attitudes, organization, growth, and technical and scientific competencies, help technical and professional managers to design curriculum subsystems at all levels of general, technical, and skill education.
ملخص الجهاز:
٢٧١ در این پژوهش مؤلفه ها و مصادیق ساحت های اقتصادی -حرفه ای و علمی - فناوری تربیت از سند تحول بنیادین آموزش وپرورش با روش تحلیل محتوا استخراج می گردد و میزان تحقق اهداف سند در منابع درسی نظام جدید شاخه فنی و حرفه ای از دو ساحت فوق با نگاه خبرگان آموزشی تعمیق یافته و برآورد می گردد.
٣- روش شناسی تحقیق ٣-١ سؤال پژوهش ؛ آیا اصول ساحت های اقتصادی -حرفه ای و علمی - فناوری تربیـت در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش برای شایستگیهـای فنـی و غیـر فنـی محتـوای درسی در شاخه فنی و حرفه ای ترسیم گردیده است ؟ برآورد خبرگان آموزشی از تحقـق این ساحت ها چگونه پیش بینی می گردد؟ ٣- ٢ نمونه - داده ها و مقیاس : در ابتدا محتوای سند در ارتباط با ساحت های علمی و فنی و مقالات و پژوهش های روز مرتبط با شایستگیهـای موردنیـاز آینـده بـا نـرم افـزار اطلس کدگذاری گردید.
برای استخراج مؤلفه ها و مصادیق آن در ساحت های اقتصادی -حرفه ای و علمی - فناوری سند تحول بنیادین آموزش وپرورش ، از روش تحلیل محتوا و نرم افزار اتلس تی ای استفاده شد که در این روش میزان اهمیت مؤلفه ها و مصادیق آن در نظر خبرگان مبنای استخراج و ثبت در نرم افزار بوده است .
. ٢٨١ جدول ١- مؤلفه های ساحت های اقتصادی -حرفه ای و علمی و فناوری سند تحول و مصادیق آن در ادبیات و نظرات خبرگان آموزش وپرورش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 1 Economic Education 2 Santomero 3 Saygı L.
Bi-Quarterly Journal of Educational Sciences from the Perspective of Islam, Second Year, fall and Winter 2015, 2 (3): 25-49.
Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 21 (2): 1-24.