خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی ادراک شده توسط مشتریان بر تمایل آنها به انتخاب محصولات یک برند (مورد مطالعه مشتریان برند اویلا در استان تهران) انجام شده است. روش تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، مشتریان شرکت گلبرگ بهاران می باشند که از فروشگاههای مستقر در شهر تهران خرید می کنند. از جامعه ذکر شده، نمونه ای به تعداد 374 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردید و برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شد. جهت استاندارد سازی پرسشنامه از روش های روایی محتوایی و جهت تعیین پایایی آن از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی که جزئی از معادلات ساختاری است، صورت گرفت. برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماریSPSS و AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که اطلاعات تغذیه ایی بر مسئولیت اجتماعی ادراک شده، مسئولیت اجتماعی ادراک شده بر نگرش مشتری و نگرش مشتری بر تمایل مشتری تاثیر مثبت و معنادار دارد.
ملخص الجهاز:
مسئولیت اجتماعی شرکت به عنوان یک بعد مهم و انسانی در ادبیات مدیریت مطرح شده است که اگرچه اجرای آن برای شرکت دارای هزینه های اولیه ای می باشد، اما در نهایت منجر به بهبود عملکرد آن دربلند مدت میشود زیرا مسئولیت اجتماعی شرکت ها باعث بهبود ادراکات مصرف کنندگان، وفاداری بلند مدت مشتریان، شهرت شرکت، نشان نام تجاری بالاتر، نتایج مالی مثبت، نیروی کار سالم تر و ایمن تر، مدیریت ریسک، نظارت مؤثرتر بر امورشرکت و رضایت شغلی بالاتر می شودکه همۀ این عوامل به کسب مزیت رقابتی بیشتر کمک می کنند [17].
از این رو سوال اصلی مطروحه در این پژوهش که ما به دنبال پاسخ آن خواهیم بود این است که : " رابطه مسئولیت اجتماعی ادراک شده توسط مشتریان بر تمایل آنها به انتخاب محصولات یک برند چیست؟" فرضیه های پژوهش که منطبق با اهداف آن می باشد عبارتند از: فرضیه اول: غذای سالم بر مسئولیت اجتماعی ادراک شده تاثیر دارد.
پیشینه داخلی پژوهش نسیمی، در پژوهشی با عنوان «رابطه حمایت از مسئولیت اجتماعی سازمان و عملکرد شغلی کارکنان با نقش شناسایی سازمانی و مشتریمداری» که بر اساس هدف، کاربردی و با توجه به نوع پژوهش و نحوه جمعآوری دادهها در زمره مطالعات توصیفی پیمایشی قرار دارد، به این نتیجه رسید که مسئولیت اجتماعی سازمان از طریق مشتری مداری و شناسایی سازمانی رابطه مثبتی با عملکرد شغلی کارکنان دارد[18].
نتایج آزمون فرضیات {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی ادراک شده توسط مشتریان بر تمایل آنها به انتخاب محصولات یک برند (مورد مطالعه مشتریان برند اویلا در استان تهران) صورت پذیرفت.