خلاصة:
امروزه جایگاه و نقش کسب و کارهای کوچک در توسعه و پیشرفت کشور را میتوان نقشی حیاتی دانست، زیرا این نوع سازمانها علاوه بر ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی بالا، ظرفیتهای نوآوری را دارا هستند، هدف این پژوهش ارائه مدلی برای اجرای استراتژی مبتنی بر نظریه داده بنیاد در شرکتهای دانش بنیان است. روش پژوهش حاضر از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) با استفاده از نظریه داده بنیاد میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه عمیق و در بخش کمی، پرسشنامه است. جامعه آماری نیز در بخش کیفی مدیران و استراتژیستهای شرکت-های دانش بنیان و در بخش کمی پرسنل شرکتهای دانش بنیان پارک فناوری پردیس است. روش نمونهگیری این تحقیق هدفمند، با تکنیک گلوله برفی است. دادههای گردآوری شده حاصل از 15 مصاحبه عمیق، بر اساس مدل اشتراس و کوربین (1998) تجزیه و تحلیل شده و مدل کیفی استخراج گردید، و نیز جهت تحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری SPSS 18، SmartPLS استفاده شده است. براساس تحلیل دادههای بدست آمده مقوله محوری "اجرای استراتژی در شرکتهای دانش بنیان " شامل مقولههای فرعی؛ "تناسب استراتژیک"، "ترجمه استراتژیک"، "اطمینان از تصمیمگیری صحیح و به موقع" میباشد، در پایان به بررسی راهکارهای مختلف که برای اجرای موفق استراتژی حیاتی است، پرداخته، و نیز راهبردهایی در این زمینه تدوین گردیده و همچنین پیشنهادهایی در مورد تحقیقات آینده ارائه شده است.
Background: knowledge based economic can be known as an important factor in the progress of the country. This discovery has the potential for employment in addition with economic development, thus one of the main considerable issues is to conduct such a research in order to handle all the activities in Knowledge-based companies.Aim: the goal of this research is to present a model for strategies based on Grounded theory in Knowledge-based companiesMethodology: the method present research was done by Grounded theory and qualitative-quantitative combined. The tools of gathering data in the qualitative section is deep interviews and in the quantitative is questioner. Findings: the gathered data form about 15 deep interviews are evaluated due to presented method by Ashteras and Courbin (1998) and the qualitative model was extracted. In this research the effect of content based factors and the process of strategical execution was evaluated on the performance of Knowledge-based companies by the structural equations (by SPSS 18, SmartPLS). Conclusion: the “strategic execution of Knowledge-based companies” theory is the major issue due to the evaluation of data which is created from the minor issues such as “strategic fit”, “strategic translation” and “confidence of best and on time decisions”. The evaluation of different methods was represented in order to successful execution of strategy and also some methods were introduced in that way and Suggestions for future research are provided.
ملخص الجهاز:
طراحي مدل اجراي راهبرد در شرکت هاي دانش بنيان 1**** مهدي حقيقي کفاش *، لادن صياف **، شهرام خليل نژاد ***، وحيد خاشعي چکيده امروزه جايگاه و نقش کسب و کارهاي دانش بنيان در توسعه و پيشرفت کشور را ميتوان نقشي حياتي دانست ، زيرا اين نوع سازمان ها علاوه بر ايجاد اشتغال ، رشد اقتصادي بالا، ظرفيت هاي نوآوري را دارا هستند هدف اين پژوهش ارائه مدلي براي اجراي راهبرد مبتني بر نظريه داده بنياد در شرکت هاي دانش بنيان است .
بدين منظور تحقيق حاضر به بررسي عوامل مؤثر بر اجراي موفق راهبرد شرکت هاي دانش بنيان مستقر در پارک فناوري پرديس با روش داده بنياد پرداخته و مدلي در اين زمينه ارايه نموده است .
تقوي درسال ١٣٩٩ در رساله خود تحت عنوان الگوي تصميم گيري راهبردي شرکت هاي دانش بنيان در تجاريسازي فناوري به بررسي الگوي تصميم گيري به روش کيفي پرداخت ، خروجيهاي اصلي تحقيق او براي تجاري سازي فناوري ، از طريق اجراي راهبردهاي کليدي که شامل : الگوپذيري و توسعه بر مبناي مدل هاي موفق ، ائتلاف راهبردي، بکارگيري متوازن ابعاد مديريت منابع انساني ، چابک سازي ساختار، حفظ ارتباط اطلاعاتي و تکنيکي تيم بازاريابي با بازار و مديريت مستمر تغيير و نوآوري است ، محقق ميشود [٢٤].
٥. نتيجه گيري و پيشنهادها پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلي براي اجراي راهبرد در شرکت هاي دانش بنيان ، با استفاده از روش تحقيق ترکيبي(کيفي - کمي) صورت گرفته است .