خلاصة:
مقاله حاضر به بررسی توسعه پایدار گردشگری بر مبنای موزه ها، ژئوتوریسم و اقتصاد می پردازد. در این مقاله ، نقش و اهمیت موزه ها در توسعه پایدار گردشگری بررسی شده است . همچنین ، تاثیر ژئوتوریسم و اقتصاد در تحقق توسعه پایدار گردشگری نیز مورد بحث قرار گرفته است . با توجه به رشد روزافزون صنعت گردشگری ، موزه ها به عنوان جاذبه های فرهنگی و تاریخی با اهمیت شناخته شده اند. آن ها نقش موثری در جذب گردشگران و افزایش درآمدهای گردشگری دارند. همچنین ، با حفظ و حفاظت از منابع فرهنگی و طبیعی ، موزه ها به تحقق توسعه پایدار کمک می کنند. در این مقاله ، نقش ژئوتوریسم در توسعه پایدار گردشگری نیز بررسی شده است . ژئوتوریسم به عنوان استفاده از فضاهای جغرافیایی و منابع طبیعی برای جذب گردشگران و توسعه اقتصادی ، می تواند به تحقق توسعه پایدار گردشگری کمک کند. با استفاده از فضاهای طبیعی و فرهنگی ، محل های جذاب و منحصر به فرد برای گردشگران ایجاد می شود. گردشگری فرهنگی یکی از مهمترین اشکال گردشگری است و امروزه به عنوان صنعتی درآمدزا موردتوجه قرارگرفته است . صنعت سفر و گردشگری از طریق اثر بر تولید ناخالص داخلی و اشتغال بر اقتصاد کشورها اثر میگذارد. صنعت گردشگری در بسیاری از کشورهای جهان یک فعالیت بسیار مهم اقتصادی به شمار میآید. جامعه پژوهش ، کارشناسان و متخصصین حوزه گردشگری و برنامه ریزی شهری است ؛ و داده های تحقیق با استفاده ازنظر سنجی دلفی توسط کارشناسان با کمک ماتریس سوات مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت . وجود بناهای تاریخی فرهنگی در شهرهای ایران و وجود صنایع دستی و موزه های متعدد از نقاط قوت این صنعت است ، و شناخت تاثیر گردشگری فرهنگی در اشتغال و تولید ناخالص داخلی مطرح شده است . اقتصاد نقش موثر دارد در تحقق توسعه پایدار گردشگری . با جذب گردشگران و افزایش درآمدهای گردشگری ، قابلیت سودآور بودن صنعت گردشگری افزایش می یابد. همچنین ، با استفاده بهینه از منابع و ساختاردهی صحیح در صنعت گردشگری ، توسعه پایدار گردشگری قابل دستیابی است .
ملخص الجهاز:
در اين مقاله ، تلاش مي کنيم تا با بررسي نقش موزه ها و ژئوتوريسم در توسعه پايدار گردشگري ، به دست آوردهاي جديد و کاربردي را براي تحقق همزمان هدف هاي اقتصادي و حفاظت از محيط زيست در صنعت گردشگري ارائه دهيم .
[4] اغلب گردشگرها بيش از هر چيز به آب و هوا، فرهنگ يا طبيعت مقصد خود علاقه مند هستند; ثروتمندان هميشه به مناطق دوردست سفر کرده اند، البته نه به صورت اتفاقي ، بلکه در نهايت به يک منظور خاص ; به طور مثال براي ديدن ساختمان هاي معروف و آثار هنري ، آموختن زبان هاي جديد و چشيدن غذاهاي متفاوت ; گردشگري سازمان يافته امروزه يک صنعت بسيار مهم در تمام جهان است ; در ادامه با کيميا تراول همراه باشيد[٦] گردشگري (Tourism) فرآيندي است که در جريان مسافرت اتفاق مي افتد که شامل کسب اطلاعات ; برنامه ريزي و تدارک در مبدا سفر; انجام سفر به مقصد و اقامت در آن ; خريد کردن ; تعامل ميزبان و ميهمان ; بازگشت به مبدا سفر و مرور خاطرات سفر با خود و ديگران مي شود; در اين فرآيند; مجموعه اي از کنش ها و فعاليت ها بين گردشگران ; ارايه دهندگان خدمات و محصولات گردشگري ; سياست گذاران و ميزبانان روي مي دهد[٧] صنعت گردشگري به عنوان يک صنعت اشتغال زا در جهان تبديل شده است .
توسعه پايدار گردشگري بر مبناي موزه ها: استفاده از منابع فرهنگي و تاريخي هر منطقه به عنوان جاذبه اي براي گردشگران ، مي تواند به توسعه پايدار گردشگري کمک کند.