خلاصة:
در کلاس های درس مبتنی بر آموزش فراگیر، انعطاف پذیری شناختی و مفاهیم یاددهی یادگیری نقش مهمی بر خودکارآمدی معلمان دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش انعطاف پذیری شناختی و مفاهیم یاددهی -یادگیری در خودکارآمدی معلمان در کلاس درس مبتنی بر آموزش فراگیر بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. نمونه گیری به شیوه تصادفی ساده از بین لیست اسامی معلمان شرکت کننده در آموزش فراگیر صورت گرفت. از این رو تعداد 467 معلم ابتدایی منطقه 9 شهر مشهد انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها، از پرسشنامه های خودکارآمدی معلمان در آموزش فراگیر (TEIP) شارما و همکاران (2012)، پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی CFI دنیس و وندروال (2010) و پرسشنامه مفاهیم یاددهی- یادگیری (TLCQ) چان الویت (2004) استفاده شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین انعطاف پذیری شناختی و ادراک خودکارآمدی مرتبط با آموزش فراگیر و همچنین بین مفاهیم یاددهی یادگیری سازنده گرا و ادراک خودکارآمدی مرتبط با آموزش فراگیر همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (01 / 0 > P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد متغیرهای انعطاف پذیری شناختی و مفاهیم یاددهی یادگیری سازنده گرایانه، 36 درصد از مجموع واریانس خودکارآمدی معلمان را پیش بینی می کنند. به طور کلی معلمان دارای انعطاف پذیری شناختی و مفاهیم یاددهی یادگیری رشد یافته تر در کلاس های درس مبتنی بر آموزش فراگیر، خودکارآمدی بالاتری را تجربه می کنند. یافته های حاصل از این پژوهش بر رشد انعطاف پذیری شناختی و مفاهیم یاددهی یادگیری جهت ارتقاء خودکارآمدی معلمان در کلاس درس مبتنی بر آموزش فراگیر تاکید دارد.
In the classrooms based on inclusive education, cognitive flexibility and teaching-learning concepts play an important role in teachers' self-efficacy. The aim of this study was to investigate the role of cognitive flexibility and teaching-learning concepts in teachers' self-efficacy in a classroom based on inclusive education. The research method was descriptive and correlational. Sampling was done by a simple random method from the list of names of teachers participating in inclusive education. Therefore, 467 primary teachers of the 9th district of Mashhad were selected. In order to collect data, teachers' self-efficacy questionnaires in inclusive education (TEIP, Sharma et al. , 2012) , cognitive flexibility questionnaire (CFI, Dennis and Vanderwaal, 2010) and the teaching-learning concepts questionnaire TLCQ (Chan Elwitt, 2004) was used. Pearson's correlation coefficient and multiple linear regression analysis were used to analyze data. Results showed that there is a positive and significant correlation between cognitive flexibility and the perception of self-efficacy related to inclusive education, as well as the concepts of constructivist learning and the perception of self-efficacy related to inclusive education (P <0. 01). Also, the results of multiple regression analysis showed the variables of cognitive flexibility and constructivist learning teaching concepts predict 36% of the total variance of teachers' self-efficacy. In general, teachers with cognitive flexibility and more developed teaching-learning concepts experience higher self-efficacy in classrooms based on inclusive education. The findings of this research emphasize the development of cognitive flexibility and teaching-learning concepts to improve the self-efficacy of teachers in the classroom based on inclusive education.
ملخص الجهاز:
ا نعطاف پذیری پذیری شناختی چه در بخش انطباق ( توانایی در تغییر حالث ذهن ) و چه در بخش خودکار۱٤ (توانایی تولید ایده های مختلف در یک موقیث خاص یا تغییر از تفکری به تفکر دیگر)، یکی از مهمترین ابزارهای معلمان درکلاس های مبتنی 1 22 1Bandura 2 Yada 3 zeareh 4 Leyser 5 Kaner 6 Mojavezi, Tamiz 7 Batu 8 Kırcaali-İftar 9 Hampton 10Teaching-learning concepts 11Cognitive flexibility 12 Innovative ways 13 Adaptable and adaptable 14 self-efficacy در آموزش فراگیر۱ اسث (خساونه ۲۰۲۱،۲).
در ایران ضریب بازآزمایی 1 22 1 Teacher effectiveness scale in inclusive education 2 Educational strategies 3 class management 4 Student participation 5 Sharma, Loreman, Forlin 6Cognitive flexibility questionnaire 7 Dennis, Vander Wal 8 Perception factor of different options 9 controllability perception factor 10 Perception factor of behavior justification 11 Buss-Durkee Hostility Inventory (BDHI) کل مقیاس را ۰/۷۵وضریب آلفا کرونباخ کل مقیاس را ۰/۹۰ گزارش داده اند(سلطانی ، شاره ، بحرینیان و فرمانی ، ۲۰۱۳).
The aim of this study was to investigate the role of cognitive flexibility and teaching-learning concepts in teachers' self-efficacy in a classroom based on inclusive education.
In general, teachers with cognitive flexibility and more developed teaching-learning concepts experience higher self-efficacy in classrooms based on inclusive education.
The findings of this research emphasize the development of cognitive flexibility and teaching-learning concepts to improve the self-efficacy of teachers in the classroom based on inclusive education.
Keywords: Inclusive Education, Self-Efficacy, Teaching and Learning Concepts, Cognitive Flexibility 1.